Teoria lui Einstein, confirmată pentru tot ce-i în Univers

Teoria relativității, propusă de Einstein cu mai bine de un secol în urmă, s-a bucurat mereu atât de păreri pro, cât și contra. Un studiu susține ipoteza fizicianului și vine și cu o explicație.

Teoria lui Einstein, confirmată pentru tot ce-i în UniversTeoria lui Einstein, confirmată pentru tot ce-i în Univers.

Cercetarea susține înțelegerea noastră actuală a gravitației și oferă mai multe dovezi pentru existența materiei și energiei întunecate – două concepte misterioase pe care oamenii de știință le cunosc din prisma efectelor acestora asupra obiectelor cosmice, transmite playtech.ro.

Teoria relativității generale a fost publicată în 1916 și, simplu spus, aceasta explică cât de mult masa unui obiect – în acest caz o galaxie – curbează spațiul și timpul.

De când a fost publicată pentru prima dată, teoria a fost testată de mai multe ori în sistemul nostru solar.

Actualul studiu a fost realizat de o echipă internațională de astronomi, condusă de Thomas Collett de la Institutul de Cosmologie și Gravitație de la Universitatea Portsmouth, Marea Britanie. Cercetătorii susțin că este primul test precis al relativității generale, realizat la o scală astronomică mare.

Folosind date de la telescopul Hubble al NASA și de la telescopul observatorului din Chine, echipa a constat că gravitația se comportă într-o galaxie îndepărtată așa cum o face în sistemul nostru solar – exact cum preciza și teoria lui Einstein.

Cercetătorii au testat ipoteza că aceleași legi ale fizicii, care acționează pe Pământ, se aplică oriunde în Univers.

Pentru a valida această teorie în afara sistemului nostru solar, oamenii de știință au folosit galaxia ESO 325-G004 , care se află la o distanță de aproximativ 500 de milioane ani-lumină. Aceasta a fost folosită pe post de „lentilă gravitațională” – tehnică în care un obiect masiv (galaxia) acționează ca o lentilă uriașă și îndoaie lumina atât de tare, încât imaginea unui obiect din fundal (tot o galaxie) este distorsionată.

Dacă cele două obiecte sunt bine aliniate, acest efect creează un inel de imagini, cunoscut sub numele de „Einstein ring”, al galaxiei din fundal. Cercetătorii susțin că raza acestui inel este proporțională cu deformarea luminii. „Dacă măsurați raza inelului, puteți măsura curbura spațiu-timp.

Pe lângă măsurarea curburii spațiu-timp, echipa a trebuit să determine masa galaxiei, deoarece teoria relativității generale prezice cât de mult este influențată curbura, în funcție de masă. Pentru a face asta, ei au calculat cât de repede călătoresc stelele galaxiei. Apoi, au comparat masa obținută cu curbura spațiu-timp și au descoperit că rezultatul este conform cu teoria relativității.