Studiu: De ce înotul în ocean este periculos pentru sănătate

Înotul în ocean modifică microbiomul de pe piele şi creşte riscul de infecţii, potrivit cercetărilor prezentate la ASM Microbe 2019, reuniunea anuală a Societății Americane de Microbiologie.

Studiu: De ce înotul în ocean este periculos pentru sănătateFoto: tabu.ro

„Informaţiile noastre demonstrează pentru prima dată că expunerea la apa oceanului poate modifica diversitatea şi compoziţia microbiomului prezent pe pielea umană”, a declarat Marisa Nielsen, una dintre autorii principali ai studiului, transmite Știri.md cu referire la tabu.ro.

„În timpul înotului, bacteriile benefice au fost spălate și înlocuite cu cu cele care trăiesc în ape deschise”.

Cercetătorii au detectat bacterii oceanice la toți participanții, la 6, respectiv 24 de ore după ce au înotat, dar unii dintre ei aveau pe piele mai multe bacterii și/sau mai persistente.

Studii anterioare au arătat că există o relație între înotul în oceane și infecții și prevalența ridicată a calității ape la multe plaje, din cauza scurgerilor de apă reziduală și a furtunilor.

Iar cercetări recent au demonstrate că modificările microbiomului pielii face o persoană mai susceptibilă la infecții. Înotul în aceste ape poate provoca afecțiuni gastro-intestinale și respiratorii, ale urechii și ale pielii.

Potrivit uneia dintre concluziile cercetării, bacterii din genul Vibrio au fost descoperite pe pielea umană după sesiuni de înot în ocean, în cantităţi de zece ori mai mari faţă de cele din eşantioanele de apă prelevate şi analizate. Asta sugerează o afinitate specifică pentru atașarea pe pielea umană.

Genul Vibrio include bacteria care provoacă holera. Holera este o boală infecțioasă bacteriană foarte gravă, care afectează în mod deosebit intestinul subțire.

Boala se manifestă prin tulburări digestive ca o diaree gravă, vomitări excesive, care duc la o deshidratare rapidă a bolnavului, prin pierdere de substanțe minerale.

Multe bacteria din genul Vibrio nu sunt patogene, iar faptul că se găsesc pe piele după înot demonstrează că speciile patogene Vibrio pot persista mult timp.

Nielsen a precizat că un studiu anterior a subliniat rolul esenţial pe care îl joacă microbiomul de pe pielea umană în funcţionarea sistemului imunitar.

Un microbiom sănătos conferă protecţie împotriva infecţiilor provocate de microbii patogeni care se ataşează de piele.