O legendă aborigenă ar putea fi cea mai veche poveste din lume

În Australia, populația Gunditjmara povestește că un uriaș s-a transformat într-un vulcan. Oamenii de știință cred că erupția acestui vulcan datează de acum 37.000 de ani, ceea ce ar da fundament legendei și ar face din ea cea mai veche poveste din lume.

O legendă aborigenă ar putea fi cea mai veche poveste din lume

Povestea s-a transmis din generație în generație în sud-estul Australiei, transmite Știri.md cu referire la digi24.ro.

Patru uriași au plecat să exploreze insula-continent, dar unul a rămas pe loc și s-a transformat în vulcan.

Și-a spart dinții și așa au luat naștere rocile formate din lavă. Astăzi stins, acest vulcan se numește Budj Bim și este situat la vest de Melbourne, în statul Victoria.

Geologul Eric Matchan și echipa sa de la Universitatea din Melbourne au încercat să pătrundă misterul acestei legende și și-au publicat rezultatele în revista științifică GeoScienceWorld.

Cercetătorii au studiat rocile vulcanice de la Budj Bim, dar și de la un alt vulcan, Tower Hill, situat la circa 40 de km.

Ei au ajuns la concluzia că cei doi vulcani s-au format acum circa 37.000 de ani. Este posibil ca cei doi munți să fi apărut și să fi crescut cu câțiva zeci de metri în numai câteva zile sau maximum câteva luni, dar în orice caz s-au format după o serie rapidă de erupții.

Însă este dificil de stabilit dacă legenda este povestită și transmisă de atât de mult timp. Urmele umane cele mai vechi găsite în această regiune datează de acum cel mult 13.000 de ani.

Dar Eric Matchan spune că în anii 1940, arheologii au găsit un topor din piatră în apropierea bătrânului vulcan Tower Hill. Toporul era sub rocile vulcanice, ceea ce ar putea dovedi că ființe umane trăiau în regiune înainte de erupție.

Geologii sunt de părere că erupțiile bruște au impresionat fără îndoială populația din epocă și e posibil ca ele să fi inspirat povestea celor patru uriași. Mai ales că în anii care au urmat n-au fost alte mari erupții vulcanice în această regiune.

Nu este pentru prima dată când poveștile aborigene sunt considerate cele mai vechi din lume.

În 2015, geograful Patrick Nunn a scris un studiu care sugera că unele povești spuse de popoarele autohtone ale insulei-continent, în special cele care se referă la o ridicare a nivelului apelor, ar putea data de acum 7.000 de ani.

Oamenii de știință sugerează o posibilă legătură între străvechile legende și evenimente geologice atestate, dar spun să această ipoteză trebuie privită, totuși, cu prudență. Nimeni nu poate ști cu certitudine cum au luat naștere asemenea povești.