Descoperirea făcută de NASA: Ar putea fi un semn că este viață pe Marte

Modulul robotizat InSight, aflat la suprafaţa lui Marte, a confirmat faptul că această planetă este activă din punct de vedere seismic, conform unui anunţ făcut luni de NASA.

Descoperirea făcută de NASA: Ar putea fi un semn că este viață pe Marte

Conform NASA, modulul InSight, care a asolizat pe Marte în noiembrie 2018 cu obiectivul principal de a analiza adâncurile planetei, a detectat până în prezent aproximativ 450 de seisme, majoritatea însă de intensitate mică, transmite Știri.md cu referire la Agerpres.

Astfel, activitatea seismică marţiană este superioară celei selenare, dar inferioară celei terestre.

Cutremurele de pe Marte sunt provocate, în general, de procesul de răcire lentă prin care trece interiorul planetei încă de la formarea lui planetei în urmă cu aproximativ 4,5 miliarde de ani.

"Pe măsură ce planeta se răceşte, se contractă, iar straturile exterioare de roci, mai fragile, se rup pentru a se menţine deasupra.

Aceasta este sursa de stres care generează cutremure pe Marte", susţine coordonatorul ştiinţific al misiunii InSight, geofizicianul Bruce Banerdt, de la NASA's Jet Propulsion Laboratory, din California.

Faptul că Marte este o planetă activă din punct de vedere seismic a fost bănuit de multă vreme, însă abia acum această ipoteză a fost confirmată.

Locaţia celor mai puternice cutremure de pe Marte este o regiune denumită Cerberus Fossae, care poartă încă urmele unor scurgeri piroclastice, ale unui vechi sistem de falii seismice dar şi ale unor cursuri de apă de acum 10 milioane de ani - perioadă recentă în termeni geologici.

"Această zonă este încă activă la mari adâncimi, unde probabil se află magmă", a precizat şi Suzanne Smrekar, geofizician şi membră a echipei misiunii InSight.

Dinamica geologică a planetei Marte este diferită de cea terestră.

Învelişul exterior al Pământului este divizat ca un puzzle gigantic între plăci tectonice imense care se deplasează inexorabil pe un strat de rocă topită aflat deasupra nucleului din fier al planetei. Marte nu dispune de o astfel de tectonică a plăcilor.

Modulul InSight, acronimul de la "Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport", este situat într-o regiune plană denumită Elysium Planitia, la nord de ecuatorul Marţian şi în apropiere de acesta.

Instrumentele din dotarea InSight au descoperit şi că, deşi Marte nu are un câmp magnetic global (aşa cum are Pământul), în locul de asolizare există un câmp magnetic local de 10 ori mai puternic decât se aşteptau oamenii de ştiinţă. În continuarea misiunii sale, InSight adună informaţii despre complexa microatmosferă (exosferă) marţiană.