WatchDog: În Moldova, piața reclamelor politice este dominată Șor și Platon
Comunitatea WatchDog.MD avertizează asupra unei ample campanii de dezinformare pe rețelele de socializare, prin care se urmărește manipularea opiniei publice din Republica Moldova și din alte state europene. În urma unei monitorizări extinse, au fost identificate cel puțin două mii de pagini generate automat pe Facebook.

Potrivit experților, acestea fac parte dintr-o rețea coordonată de Federația Rusă, cu sprijinul direct al oligarhului fugar Ilan Șor, aflat sub sancțiuni internaționale, transmite Știri.md cu referire la tvrmoldova.md.
Experții WatchDog au identificat 146 de pagini anonime afiliate oligarhului fugar Ilan Șor, unde sunt plasate reclame politice. Alte 315 conturi din aceeași rețea sunt în regim „stand-by”. O analiză a cuvintelor-cheie folosite pentru numele acestor pagini demonstrează că toate fac parte dintr-o rețea de peste două mii de canale.
„Investigația realizată de WatchDog arată că zeci de pagini cu denumiri similare, generate aleatoriu din mai multe cuvinte-cheie, continuă să fie active pe Facebook. Asta în pofida faptului că regulile META nu permit existența a două pagini cu denumiri identice, folosesc pozele de profil ale unor tinere, luate de pe site-urile de dating sau videochat din SUA, Federația Rusă și Ucraina”, relatează jurnalista Irina Mihailici.
„Din cauza unor breșe în securitatea platformei, aceste pagini sau administratorii lor au reușit să creeze mai multe pagini cu aceeași denumire, chiar dacă una era blocată, putea să revină ulterior la alta. Pe piața neagră aceste pagini costă ieftin, de la 5 la 20 de euro. Pentru Rusia și Ilan Șor acești bani nu reprezintă nimic. Ulterior să investească mii de euro în reclame pentru a promova dezinformarea”, a menționat expertul Andrei Rusu.
Experții spun că paginile promovează o linie antieuropeană, discreditează realizările guvernării și proiectele europene prin intermediul știrilor manipulatorii și false.
„Mai mult se axează pe niște publicități scurte, ciclul de viață a unei știri este mai scurt, o zi se rostogolește o știre falsă, după care se face alt proiect de altă știre falsă. Aceste schimbări de ciclu fac la lumea să fie bulversată, să nu înțeleagă ce să creadă. Vorbim despre câteva sute de canale care generează mii de știri zilnic și este o muncă gigantică să stabilească este acea știre falsă sau nu este. Altele sunt mai deștepte, ele mimează între ele o discuție, ele încearcă să creeze impresie că oamenii sunt nemulțumiți”, a explicat expertul Andrei Curăraru.
În Republica Moldova, piața reclamelor politice este dominată de oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon, sancționați la nivel internațional pentru acțiuni de destabilizare a Republicii Moldova în interesele Federației Ruse.
„În perioada alegerilor prezidențiale din 2024 și a referendumului pentru integrare europeană, Ilan Șor a sponsorizat prin intermediul a zeci de pagini anonime informații false despre UE, despre actuala guvernare proeuropeană și parcursul european. A reușit să cheltuie aproximativ 470 de mii de euro prin sponsorizarea dezinformării în mediul online”, a mai menționat expertul Andrei Rusu.
În contextul alegerilor parlamentare din 28 septembrie, valul informațiilor false continuă să crească pe Facebook, TikTok, Telegram și pe Instagram. Scopul clar al acestor manipulări, spun experții, este dezbinarea societății.