main logo
3436

Un regizor se plânge de cenzură la Chișinău: Propagandă împotriva PAS

Scandal în teatrul moldovenesc. Un regizor-dramaturg din România s-a plâns pe cenzură și autocenzură în procesul de realizare a unui spectacol pentru Teatrul „Luceafărul” de la Chișinău.

Un regizor se plânge de cenzură la Chișinău: Propagandă împotriva PASColaj: Știri.md

David Schwartz a spus că spectacolul său despre corupție ar fi nemulțumit reprezentanții Partidului „Acțiune și Solidaritate” (PAS), iar într-un final s-ar fi decis amânarea spectacolului cu un an. În reacție, reprezentanții teatrului au numit declarațiile regizorului „manipulatorii” și că acesta ar fi accentuat în viitorul spectacol „identitatea persoanelor publice” din Moldova care au acceptat să ofere informații teatrului sub protecția anonimatului, transmite Știri.md cu referire la Newsmaker.md.

Teatrul a menționat că risca să fie tras la răspundere „pentru aceste încălcări”, iar unii actori antrenați în proiect „au declarat că demisionează din teatru”. În plus, regizorul ar fi intenționat ca la sfârșitul spectacolului să aducă „mulțumiri anumitor persoane, unele dintre ele fiind implicate politic”. Reprezentanții PAS au declarat că „este libertatea și decizia unui teatru ce spectacole pune în scenă” și că „PAS nu cenzurează nici spectacole și nici altă formă de exprimare”.

Declarațiile regizorului-dramaturg din România

În cadrul unui interviu pentru Platzforma, David Schwartz a vorbit despre un spectacol a cărui premieră urma să fie până la sfârșitul lunii martie. Cu câteva zile înainte de premieră, Teatrul „Luceafărul” a anunțat că premiera este anulată pentru o perioadă nedeterminată, din motiv că una dintre actrițele din spectacol se confruntă cu probleme de sănătate. Spectacolul a avut ca subiect corupția.

Potrivit lui Schwartz, scenografa de costume a spus că nu poate participa la proiect pentru că este „împotriva regimului actual” și că s-ar face, prin acest spectacol, propagandă împotriva PAS și împotriva Maiei Sandu.

„Eu am venit la începutul repetițiilor cu acest draft, care nu era complet, dar, mai important, în care nu erau anonimizate toate numele. Pentru versiunea finală, hotărâserăm să nu apară niciun nume de politician sau de persoană publică, tocmai pentru că nu am vrut să facem un rechizitoriu sau o serie de atacuri la persoană. (…) Însă am trimis acest prim draft, scris repede, în timp scurt, fără anonimizare și incomplet, și scenografilor teatrului, cu care urma să colaborăm pentru decor/costume. Din partea Stelei Verebceanu, scenografa de costume, au apărut probleme. După ce a citit separat textul, ne-am văzut și mi-a comunicat că ea nu poate să participe la acest proiect pentru că este, citez aproximativ: „antipatriotic”, „împotriva regimului actual”, eu fiind, cel mai probabil, „plătit de cineva” să fac, prin acest spectacol, propagandă împotriva PAS și împotriva Maiei Sandu”, a spus Schwartz.

Regizorul-dramaturg a spus că textul are următoare structură: „un prolog lung despre istoria privatizării suspecte, cu potențial de corupție, a mai multor clădiri care au aparținut Teatrului „Luceafărul” și opt mărturii, bazate pe interviuri, ale unor persoane care vorbesc despre corupție în diferite medii – preoți, șoferi, pacienți, învățătoare etc.”.

„Trei scene atacă direct teme legate de partide politice – prologul și episodul despre furtul miliardului, care, deși fără să menționeze nume, denunță transparent scheme de corupție care vizează partidele politice aflate la guvernare înainte de PAS; și un monolog al unei persoane care lucrează în jurnalismul de investigație. Am înțeles de la Stela Verebceanu că acest ultim monolog era mărul discordiei, pentru că personajul, care investighează cazuri de mare corupție, deși are o perspectivă liberală, proeuropeană, adică în niciun caz o poziție ideologică diferită de PAS, face o serie de critici la adresa unora dintre politicile PAS. (…)un paragraf, care pare că a deranjat-o cel mai mult pe Stela Verebceanu, în care personajul spunea: „Eu am încredere că actuala președintă nu este coruptă, nu se vede pe ea, însă dacă aș descoperi peste niște ani că de fapt a participat la acte de corupție, asta nu m-ar mai surprinde, pentru că am căpătat un fel de imunitate”, a adăugat el.

La rândul său, Schwartz a spus că nu a avut ca intenție „ca textul să fie împotriva conducerii actuale”.

„Nu intenționez să fac politică de partid în Moldova tocmai în acest an electoral, ci mă interesează să discut niște mecanisme politice mai generale. Am insistat că dacă ea are vreo propunere care să ajute la aceste echilibru sunt deschis să o ascult. Mi-a răspuns că tot textul este anti-PAS și că nu se poate face nimic”, a comunicat el.

În aceeași perioadă, a adăugat Schwartz, directorul artistic al Teatrului „Luceafărul”, Slava Sambriș, i-ar fi spus că „a primit un telefon de la consiliera unui organism de conducere a țării”.

„A primit telefon de la această consilieră, cu care se cunoștea dinainte, care i-ar fi spus că a auzit despre conținutul acestui text și că „ce faceți voi acolo? Faceți campanie împotriva PAS acum înainte de a alegeri?”. Slava mi-a spus că a atenționat-o pe consilieră că versiunea finală de text nici nu este gata și că nu crede că este nicio problemă cu textul. Cu aproximativ 10 zile înainte de contramandarea repetițiilor, într-o dimineață, când am ajuns la repetiție, Slava Sambriș și Vitalia Grigoriu m-au rugat să vin să vorbim în birou înainte de a începe. Slava Sambriș mi-a povestit că s-ar fi întîlnit cu cineva care e din anturajul conducerii politice, dar era ceva foarte vag… Dar ea l-ar fi atenționat că textul (presupun acea variantă veche, pentru că textul în versiune actualizată nu îl aveam de fapt decât eu), circulă deja pe la multă lume, că e foarte problematic și că sunt deja multe discuții despre acest text și despre ce va fi acest spectacol. În cele din urmă, i-am întrebat ce soluții văd ei ca să fie liniștiți. Și s-a ajuns la una sau două propoziții, cele care aveau legătură cu Vetting-ul, despre care mi-au zis că s-ar simți mult mai în siguranță dacă le-am schimba – nu să le scoatem de tot, dar să le discutăm principial, sau teoretic, nu cu referințe concrete la practicile conducerii actuale, să nu pară un atac direct. M-am gândit și le-am spus că voi găsi o soluție să elimin pasajul acela, dar că este singurul compromis pe care îl fac și că în caz că mai apare ceva, nu am de ales decât să întrerup repetițiile și să mă retrag”, a spus Schwartz.

Ulterior, el a adăugat că „cu o săptămână înainte de premieră a apărut un incident neprevăzut”.

„Una dintre actrițe s-a îmbolnăvit. A primit concediu medical pe mai multe săptămâni, deci a devenit limpede că trebuie să amânăm premiera. Însă atunci s-a întâmplat un lucru care ni s-a părut suspect. Cei doi directori au spus că cel mai bine ar fi să sistăm brusc repetițiile. Am insistat să nu ne oprim, ci să avansăm cât putem, să avem spectacolul gata încheiat, ca, atunci când ea revine, să fie cât mai ușor să reluăm repetițiile. A fost acceptată propunerea mea. Eu urma să verific programul meu la București, iar teatrul să găsească perioada cea mai potrivită în iunie când să aloce două săptămîni pentru reluare și premieră. Între timp (era 11 aprilie) am văzut că se reiau spectacole inclusiv cu actrița care se îmbolnăvise, deci am bănuit (și mi s-a confirmat) că este mai bine. Le-am scris lui Slava Sambriș și Vitaliei Grigoriu, inițial pe Facebook Messenger, unde vorbeam mai rapid, ca să le comunic disponibilitatea mea în luna iunie și să le cer filmarea. Atunci, Slava Sambriș mi-a răspuns că programul este foarte plin pe final de mai și în iunie, fiind programate spectacole „la Londra” și „în diaspora”, că la toamnă au alte premiere, că iarna e „perioadă de matinee și vacanță“, așa că cel mai bine ar fi să încercăm în martie anul viitor”, a menționat Schwartz.

Regizorul-dramaturg crede că ce s-a petrecut și se petrece cu spectacolul Invizibil „e un act evident (deși operat foarte neclar și pe ascuns) de cenzură, posibil și cu o doză relativă de autocenzură”.

„Și din această cauză cred că nu e în avantajul nimănui să rămână mușamalizat și nedezbătut”, a adăugat el.

Reacția Teatrului Republican „Luceafărul”

Reprezentanții teatrului au spus că „opt actori din trupa teatrului au fost antrenați în proiectul spectacolului”.

„Actorii implicați în proiect au realizat mai întâi interviuri cu persoane dispuse să ofere informații care pot fi folosite în spectacol. În pofida faptului că în procesul de colectare a informației s-a convenit din start că va fi protejată identitatea persoanelor publice care au acceptat să ofere informații sub protecția anonimatului, în procesul de conturare a personajelor, regizorul a accentuat (prin indicații referitoare la costum, accesorii și limbaj) particularități fizice recognoscibile sau indicii de comportament, statut, ocupația sursei, expunând-o public astfel, iar informațiile oferite de aceste surse erau prezentate în textul monologului ambiguu, parțiale, fără a fi citate cu exactitate”, au comunicat reprezentanții teatrului.

Se menționează că „administrația teatrului a semnalat acest lucru regizorului, atenționându-l că instituția riscă să fie atrasă la răspundere pentru aceste încălcări, însă dânsul a negat că acest lucru se va întâmpla”.

„Și când i s-a atras atenția asupra faptului că unele informații de care face uz nu corespund realității, el a spus că asta nu contează și că nu o să observe nimeni. Primele semne de întrebare referitoare la text au apărut la prima lectură; actorii au reacționat la textul despre războiul din Ucraina, exprimându-și dezacordul cu felul în care acesta a fost prezentat. Deci, o mare parte din actori s-au declarat în dezacord cu viziunile politice ale regizorului”, au precizat reprezentanții teatrului.

Se mai precizează că „atmosfera de lucru a devenit tensionată” și că „unii actori antrenați în proiect au declarat că demisionează din teatru”.

„Regizorul a refuzat să aibă un dialog cu actorii, chiar dacă era la curent cu faptul că ei sunt nemulțumiți și contrariați. Lucrurile au devenit dubioase în momentul în care, la crearea evenimentului pentru prezentarea și promovarea viitorului spectacol, regizorul a scris sinopsisul spectacolului, iar la final, fără să coordoneze cu direcția teatrului, a adus mulțumiri anumitor persoane, unele dintre ele fiind implicate politic. Chiar și în asemenea condiții, spectacolul nu a fost interzis”, au comunicat reprezentanții teatrului.

Teatrul a adăugat că „premiera a fost contramandată pe motiv că una dintre actrițele implicate în proiect s-a îmbolnăvit și a urmat o perioadă de tratament și regim strict”.

„Ulterior ea ne-a informat ca a cedat nervos din cauza stresului și anxietății acumulate, deoarece nu era de acord cu cerințele regizorului. Am anunțat regizorul printr-o scrisoare oficială că teatrul transferă pentru următoarea stagiune premiera acestui spectacol și considerăm că invocarea altor fapte și acțiuni decât cele care au stat la baza acestei decizii sunt afirmații manipulatorii”, au conchis reprezentanții teatrului.

Reacția PAS

Solicitată de Newsmaker.md pentru o reacție, în contextul declarațiilor regizorului-dramaturg din România că directorul teatrului ar fi fost sunat de „consiliera unui organism de conducere a țării” care ar fi spus că actorii ar face „campanie împotriva PAS acum înainte de alegeri”, purtătoarea de cuvânt a PAS, Adriana Vlas, a menționat că „este libertatea și decizia unui teatru, a echipei de actori, ce spectacole pun în scenă”.

„PAS nu cenzurează nici spectacole, și nici altă formă de exprimare – toți sunt liberi în Moldova să spună ce gândesc și vedem acest lucru zilnic pe toate platformele”, a comunicat reprezentanta partidului de la guvernare.

Jurnaliștii de la Newsmaker.md au solicitat o reacție și de la reprezentanții Ministerului Culturii. Deocamdată nu avem un răspuns.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării