717
0
Un offshore va livra 31 de autobuze pentru Chișinău
717
0

Licitația de circa 80 milioane lei privind achiziționarea a 31 de autobuze pentru municipiului Chișinău a fost câştigată de compania offshore Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd din Ciprul de Nord.

„După 13 ani de așteptare, locuitorii capitalei vor merge în autobuze noi”, a anunțat triumfător primarul interimar Ruslan Codreanu, într-o postare pe Facebook, unde mai menționează că termenul pentru depunerea cererilor de participare s-a încheiat vineri, 8 februarie 2019, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.

Codreanu nu a specificat numele companiei ce a câştigat licitaţia, menţionând într-o intervenţie video pe reţele sociale că autobuzele vor fi de marca Isuzu şi că mai multe informații vor fi prezentate în cadrul şedinţei operative de luni, 11 februarie, a primăriei Chişinău.

Oferta „neconformă” a producătorului de autospeciale TOMA

În acelaşi timp pe pagina de achiziţii publice s-a anunţat deja că tenderul a fost câştigat de Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd, companie ce a oferit cel mai mare preţ - 78,08 milioane lei (fără TVA) pentru 31 de autobuze.

Oferta companiei BMC Truck & Bus din Bucureşti a fost declarată ”neconformă” de către comisia de concurs, chiar dacă avea cel mai mic preţ - doar 74,23 de milioane lei. Deocamdată nu este clar ce neconformităţi au fost depistate de către comisie, dar cel mai probabil că la mijloc a fost timpul de livrare – până la 120 de zile.

Piotr Secrieru, responsabil pentru licitaţie din cadrul întreprinderii municipale Parcul Urban de Autobuze nu a răspuns la telefon, iar anterior a sugerat că astfel de solicitări să le adresăm administraţiei capitalei.

Nu a răspuns la solicitările noastre nici primarul interimar Ruslan Codreanu, care s-a interesat doar de unde am luat noi informaţia că Unipay ar fi o companie offshore.

Compania BMC Truck & Bus, care a rămas păgubaşă, a încercat anterior de câteva ori să obţină dreptul de a livra autobuze în Chişinău, dar de fiecare dată nereuşit.

Ea a câştigat şi o licitaţie, care, în urma contestaţiei concurenţilor, a fost ulterior anulată de către Agenţia Naţională pe Soluţionarea Contestaţiilor.

Firma BMC Truck & Bus are trei asociaţi, născuţi în aceeaşi localitate din Turcia: Kilic Sinan (53.74%), Kilic Erhan (41,93%) şi Kilic Hakan (4,33%) şi anterior era unic distribuitor în România a autovehiculelor marca BMC. Din oferta BMC rezultă că firma era gata să livreze în decurs de 120 de zile, 31 de autobuze marca Procity, produse în Turcia de compania BMC.

Aceasta a devenit cunoscută în Moldova prin faptul că a livrat anul trecut cele două autospeciale de intervenție marca TOMA.

Învingătorul din Ciprul de Nord

Şi compania ce a câştigat licitaţia are fondatori de origine turcă, dar e înregistrată în regiunea separatistă Ciprul de Nord, mai exact într-o zonă economică liberă din portul Famagusta.

Acest fapt generează multe semne de întrebare. Este vorba despre o regiune separatistă, cu statut nerecunoscut, similar cu cel al regiunii transnistrene sau Osetia de Sud. 

Ar fi foarte curios cum Banca Naţională a Moldovei şi Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor vor autoriza o asemenea operaţiune sau transfer de bani. Or e vorba de 4,03 milioane euro(fără TVA), iar cu TVA – de 4,84 milioane euro. În plus, regiunea este inclusă de Centrul Naţional Anticorupţie şi Comisia Naţională a Pieţei Financiare în lista zonelor off-shore.

Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd are doi asociaţi - Kazim Erarslan (cota de 99%) şi Mehmet Gultekin (1%), iar domeniul de activitate nu este transportul public sau producerea de autobuze, ci produse software şi programare, după cum e precizat şi în documentele anexate la ofertă.

De altfel numele asociatului şi managerului, Kazim Erarslan, coincide cu cel al fondatorului Paynet Services SRL din Moldova, companie ce deţine licența Băncii Naționale pentru activitatea de emitere a monedei electronice şi prestează servicii plăţi online. Mold-Street.com a solicitat un comentariu la subiectul cu autobuzele, dar acesta deocamdată nu a răspuns.

Autobuzele ca biscuiți electorali

Cât despre ofertă de autobuze, apoi acestea sunt marca Isuzu Citiport, care, potrivit producătorului Anadolu Isuzu, ar fi printre cele mai confortabile şi ergonomice din Europa, şi corespund standardului Euro 6. 

Acestea au rampă pentru persoane cu dizabilităţi, cele mai moderne sisteme de supraveghere, panouri video şi posibilitatea de interconectare prin GPS la orice formă de organizare şi control al traficului cu autobuze. 

Astfel de autobuze au fost cumpărate în anii 2017-2018 de primăriile Iaşi, Constanţa sau Sibiu din România, doar că furnizor era un dealer autorizat din România.

Preţul unui autobuz ce ar urma să ajungă pe străzile Capitalei va fi de 156.000 de euro (cu TVA), iar ceea ce a contat probabil cel mai mult la decizia de a desemna offshorul din Ciprul de Nord să livreze unităţile de transport a fost angajamentul de a livra 25 de autobuze în decurs de 14 zile de la semnarea contractului, iar restul în decurs de 60 de zile.

Respectiv am putea asista la situaţia când primul lot de autobuze noi Isuzu va începe să circule pe străzile din Chişinău deja până la alegeri, cu ceremonii şi showuri electorale.

Autobuzele riscă să rămâne neutilizate în trei ani

Oleg Tofilat, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, consideră că această licitaţie pentru procurarea autobuzelor nu trebuia să aibă loc.

În opinia lui Tofilat, în starea actuală, Parcul Urban de Autobuze (PUA) nu poate gestiona tehnică modernă şi există riscul, ca în trei ani, jumătate din autobuze să ajungă parcate sub gard în PUA.

"Sectorul privat poate să acopere cu ușurință aceste necesități şi ar deservi ușor orice rute, dar pentru asta e nevoie de organizat licitații omeneşti. Din bani municipali trebuie cumpărate mașini pentru deszăpezire", a declarat expertul.

Fostul secretar de stat susţine că banii alocaţi ”orbeşte” de către administraţia municipală pentru a subvenţiona Parcul Urban de Autobuze şi Regia Transport Electric ar fi fost mai logic să fie investiţi în reparaţia drumurilor.

"Astfel în 7-8 ani probabil aveam infrastructura într-o stare foarte bună. Da aşa, orașul a fost și este condus de diletanți și profani", susţine Oleg Tofilat.

Licitaţie după licitaţie

De notat că aceasta a fost a treia licitație din ultimele trei luni și a șaptea din ultimii trei ani. Licitațiile anterioare au fost anulate din varii motive. De exemplu, în noiembrie și decembrie 2018 au fost organizate câte o licitație pentru procurarea a 50 de autobuze, pentru care din bugetul municipal era prevăzută alocarea a 110 milioane lei.

Reprezentanții PUA au refuzat să comenteze situația creată, susținând că toate întrebările trebuie adresate administrației municipale. 

Conform unui raport al Curții de Conturi, PUA dispune oficial de 164 mijloace de transport, din care în exploatare se află 142. Majoritatea unităților au o vechime mai mare de 20 de ani, iar altele noi nu au mai fost procurate de 13 ani.

Totodată, dacă nu ar exista subvenţiile anuale de circa 100 de milioane lei, alocate de municipalitate Parcului Urban de Autobuze, întreprinderea ar intra în faliment.

Respectiv am putea asista la situaţia când primul lot de autobuze noi Isuzu va începe să circule pe străzile din Chişinău deja până la alegeri, cu ceremonii şi showuri electorale.

Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter