Un eveniment dedicat lecturii: Sute de copii au ascultat povești
Curtea Muzeului Național de Istorie s-a transformat ieri, 21 iunie, într-un spațiu dedicat lecturii, găzduind ReadFest, un eveniment organizat de UNICEF, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii.

Realizat în contextul Lunii Parentalității, evenimentul a celebrat lectura ca un instrument esențial pentru dezvoltarea copiilor, promovând curiozitatea, respectul și empatia, valori fundamentale pentru un viitor echitabil și incluziv, transmite Știri.md.
„Sute de copii, părinți, cadre didactice și reprezentanți ai autorităților s-au bucurat de sesiuni de lectură interactivă, activități creative și momente de conectare în jurul cărților”, au menționat organizatorii.
Prezent la eveniment, Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării, a subliniat că cititul este una dintre cele mai simple și mai eficiente metode prin care putem sprijini dezvoltarea copiilor încă din primii ani de viață.
„O carte deschisă alături de un adult atent nu înseamnă doar cuvinte rostite – înseamnă afecțiune, conexiune, învățare. Prin inițiative precum Citește-mi 100 de povești, construim împreună un viitor în care fiecare copil are acces la resurse care îl ajută să crească curios, empatic și încrezător. Asigurarea accesului copiilor la lectura timpurie este o prioritate pentru Ministerul Educației și Cercetării, pentru că știm cât de mult contează acești primi pași în lumea cărților”, a menționat Dan Perciun.
„Știați că un copil căruia i se citește zilnic aude peste un milion de cuvinte în plus înainte de a începe școala? Și că cea mai mare parte a dezvoltării creierului are loc înainte de vârsta de trei ani? Acești primi ani sunt neprețuiți. Fiecare poveste de seară, fiecare carte cu imagini, fiecare moment petrecut citind împreună întărește dezvoltarea creierului lor. Programul „Citește-mi 100 de povești” nu înseamnă doar distribuirea de cărți. Înseamnă crearea acelor momente prețioase — și din păcate tot mai rare în lumea digitală de astăzi — când părinții, educatorii și copiii stau împreună, întorc paginile, privesc imaginile și pun întrebări”, a adăugat Maha Damaj, reprezentanta de Țară UNICEF în Moldova.
La rândul său, ministrul Culturii, Sergiu Prodan a evidențiat legătura între cultură și educație în sprijinul copilăriei timpurii.
„Prin organizarea de webinare pentru educatori, dar și prin evenimente dedicate părinților și copiilor — inclusiv din comunități vulnerabile — biblioteca devine un adevărat spațiu al incluziunii, al învățării și al imaginației. Este un exemplu viu al modului în care cultura poate sprijini dezvoltarea armonioasă a copiilor, încă din primii ani de viață”, a menționat Sergiu Prodan.
Copii din diferite regiuni ale țării, inclusiv din comunități vulnerabile, s-au bucurat de povești citite cu voce tare, sesiuni de dicție și ateliere creative, unde au dat viață personajelor preferate prin desen. Sărbătoarea lecturii s-a încheiat cu un spectacol de teatru de păpuși, iar fiecare copil a plecat acasă cu o carte cadou pentru a continua bucuria lecturii alături de părinți.
Programul național „Citește-mi 100 de povești" promovează lectura în familie și la grădiniță ca element central în educația timpurie și dezvoltarea armonioasă a copilului. Aproximativ 650 de cadre didactice preșcolare și cadre manageriale din grădinițele din întreaga țară au participat la sesiuni de instruire susținute de Asociația OvidiuRo.
În timpul sesiunilor, participanții au explorat rolul lecturii în dezvoltarea emoțională, cognitivă și socială a copiilor, modalități de amenajare a unor insule de lectură atractive în grădinițe, criterii pentru alegerea cărților potrivite, precum și metode prin care familiile pot fi implicate în cititul poveștilor încă din primii ani de viață. Prin acest program, lectura devine un obicei zilnic și o punte de legătură între copii, educatori și părinți.