Transportul din Bender, în colaps: Nu circulă microbuzele de rută
Introducerea unui sistem de plată fără numerar pentru călătoriile în transportul public pe malul stâng al Nistrului a generat o situație de criză la Bender. De la sfârșitul lunii iunie, majoritatea microbuzelor și-au stopat activitatea, iar transportul din oraș este în prag de colaps.

Deși rețelele locale din domeniu au început să caute șoferi și să revizuiască rutele, situația se menține instabilă, transmite corespondentul IPN în regiunea transnistreană, transmite Știri.md.
Din 1 iulie au intrat în vigoare noi reguli: toate unitățile de transport public – microbuzele și troleibuzele – trebuie să fie echipate cu validatoare pentru achitarea călătoriei fără numerar. Cu toate acestea, în Bender, doar patru din cele 89 de microbuze au ieșit pe linie. Restul șoferilor au refuzat condițiile ori și-au suspendat serviciile.
Orașul s-a pomenit cu o scădere accentuată a accesibilității transportului. Stațiile aglomerate, intervalele prelungite de așteptare și lipsa unităților de transport sunt consecințele refuzului șoferilor de a ieși pe traseu. Cu titlu de urgență, niște autobuze și șoferi au fost redistribuiți de la câțiva operatori rămași, dar insuficient pentru necesitățile publice.
Potrivit administrației orașului Bender, condițiile, inclusiv salariile, au fost discutate în prealabil cu șoferii, iar în momentul în care sistemul a fost lansat, nu au existat obiecții. Cu toate acestea, după instalarea validatoarelor, peste 90% dintre transportatori și-au suspendat activitatea. Între timp, nu a existat aproape nicio reacție la recrutarea anunțată a noilor șoferi. Autoritățile au anunțat că intenționează să achiziționeze autobuze și microbuze suplimentare, însă calendarul livrărilor nu este cunoscut deocamdată.
În legătură cu criza transporturilor, liderul de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski, a comentat, pe 7 iulie, situația plăților fără numerar, afirmând că nu se va reveni la vechiul sistem.
„Dacă cineva vrea să lucreze fără validator, este ca și cum ar lucra într-un magazin fără aparat de casă. Este imposibil. Există o modalitate de plată corectă, la timp și absolut legală – modalitate de plată a tuturor plăților fiscale. Există mijloace tehnice și un organ de control în acest sens. Trebuie să înțelegem, să tragem o linie și să mergem înainte.”
Elaborarea proiectului sistemului automatizat de colectare a plăților pentru călătorie (ASOP) a început în anul 2023. Conform structurilor de profil de la Tiraspol, sistemul ar trebui să asigure controlul veniturilor, monitorizarea exactă a traficului de călători și facilitarea acordării de beneficii. Pasagerii sunt obligați să aplice cardul „Klever” la validator – chiar și atunci când călătoresc gratuit. Dacă validatorul este defect, tariful, conform normelor, trebuie să fie gratuit. Din 1 august, cerințele privind obligativitatea terminalelor vor fi aplicate și în cazul rutelor interurbane.