main logo
364

SUA oferă CNPF asistență tehnică în domeniul protecției consumatorilor

Doi experţi din cadrul Oficiului de Asistenţă Tehnică al Departamentului Trezoreriei SUA au oferit Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF) asistenţă tehnică pentru dezvoltarea cadrului naţional de reglementare privind protecţia consumatorilor în asigurări.

SUA oferă CNPF asistență tehnică în domeniul protecției consumatorilor

Potrivit unui comunicat al CNPF, asistenţa tehnică prevede elaborarea a trei proiecte de acte cu caracter de reglementare, transmite Știri.md cu referire la Infotag.md.

Primul proiect vizează protecţia consumatorului la momentul vânzării poliţelor de asigurare şi include cerinţe generale universale faţă de brokeri, intermediari sau agenţii de asigurare, care urmează să fie calificaţi şi să deţină licenţă pentru a presta servicii de comercializare a poliţelor.

Cel de-al doilea proiect vizează practicile de revendicare şi protecţia consumatorilor în procesul de solicitare a despăgubirii de asigurare. Potrivit acestuia, asigurătorii urmează să dispună de o procedură oficială de gestionare a cererilor de despăgubiri, în formă scrisă şi accesibilă autorităţii de supraveghere. 

Totodată, sunt delimitaţi termenii pentru a răspunde la reclamaţiile depuse de persoanele asigurate şi termenii pentru examinarea cererii de despăgubire.

Un aspect important se referă şi la obligaţia companiei de asigurări de a ţine un registru al reclamaţiilor, care să includă întregul schimb de informaţii dintre companie şi persoana asigurată.

Cel de-al treilea proiect se referă la procedurile legate de protecţia şi soluţionarea petiţiilor depuse de consumatorii produselor de asigurare. 

În acest sens, sunt prevăzute activităţi de informare şi educare a publicului, precum şi de promovare a instrumentelor juridice ce permit consumatorului să aibă parte de un proces echitabil de soluţionare a reclamaţiilor.

Expertul Gregory Scully a menţionat că în ianuarie 2019 a devenit funcţională baza de date, care permite evidenţa şi monitorizarea în format digital a reclamaţiilor depuse de consumatori.

„Obiectivul pentru perioada următoare este să creăm un formular de depunere a petiţiilor în regim online, fapt ce ar contribui la accelerarea procesului de depunere/soluţionare a plângerilor. Astfel, reclamaţiile ar putea fi expediate oriunde şi oricând de pe calculator, telefonul mobil etc. Toate acestea pentru ca fiecare persoană care a depus o petiţie pe numele unei companii de asigurări să fie tratată în mod echitabil şi să obţină un răspuns adecvat la reclamaţia sa”, a spus el.

Potrivit experţilor din SUA, piaţa de asigurări din Moldova este una mică şi diferă de pieţele de asigurări din alte ţări. 

„Din cauza dimensiunii sale reduse este dificil de a o dezvolta, fiindcă companiile mari de asigurări ezită să intre pe o astfel de piaţă”, consideră ei.

În prezent, pe piaţa de asigurări activează 14 companii. Profitul societăţilor de asigurări în anul 2018 au constituit 45,8 mlrd. lei. În anul trecut, primele brute subscrise au constituit 1,518 mlrd. lei, fiind în creştere cu 5,3% faţă de cele din anul 2017. 

Circa 93,4% din prime au revenit asigurărilor generale, iar restul - asigurărilor de viaţă. Aproape jumătate din primele brute subscrise au fost în domeniul asigurărilor de responsabilitate civilă auto (713,1 mil. lei), iar 20,1% - asigurări de vehicule terestre (CASCO) - 309 mil. lei. Veniturile obţinute din activitatea de asigurări au însumat 2,296 mlrd. lei, iar cheltuielile - 2,25 mlrd. lei (-0,6%).

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării