main logo
516

Studiu: Moldovenii cred că social media e falsă, dar 64% o citesc zilnic

Majoritatea cetățenilor din Republica Moldova (64%) se informează zilnic de pe rețelele sociale, însă 70% dintre aceștia consideră că tot social media este și principala sursă de dezinformare. Totodată, peste jumătate dintre respondenți nu au încredere în presă, dar susțin în proporție de 72% introducerea cursului opțional de educație media în școli. Concluziile se conțin în studiul „Evaluarea gradului de alfabetizare media”, realizat de Consiliul Europei și Consiliul Audiovizualului (CA).

Studiu: Moldovenii cred că social media e falsă, dar 64% o citesc zilnicFoto: stiri.md

Potrivit datelor, rețelele sociale au depășit televiziunea clasică în calitate de sursă zilnică de informare (64% față de 41%). Părinții cu copii între 7 și 18 ani sunt chiar mai predispuși să utilizeze social media – 80% dintre ei apelând zilnic la aceasta pentru știri, transmite Știri.md.

Cercetarea, efectuată de compania sociologică Magenta în perioada 23 mai – 23 iunie 2025, pe un eșantion de 1868 de persoane, arată că 96% dintre cetățeni consideră importantă capacitatea de a recunoaște falsurile. În același timp, 59% spun că se simt capabili să identifice știrile false, dar cred că majoritatea populației nu ar reuși acest lucru (70%).

Mai mult de jumătate din populație (56%) se declară bine informată, iar 65% urmăresc cu interes știrile din țară. Totuși, percepția generală este că mass-media nu este independentă politic (61%), iar nivelul de încredere rămâne scăzut – 55% dintre respondenți afirmă că nu au încredere deplină în nicio sursă media. De cea mai mare credibilitate se bucură însă jurnaliștii de investigație.

Studiul arată și că doar 4% dintre cetățeni au participat sau cunosc pe cineva care a participat la un curs de educație media. Cu toate acestea, ideea disciplinei opționale în școli este susținută de 72% dintre respondenți, chiar dacă doar 35% s-ar arăta personal interesați să urmeze un asemenea curs.

Raportul subliniază patru direcții majore pentru îmbunătățirea situației: diversificarea și calitatea conținutului media, consolidarea încrederii prin transparență, dezvoltarea competențelor media prin educație în școli și pentru adulți, precum și sprijinirea jurnalismului local și de investigație.

„Sperăm că studiul nostru privind situația mass-mediei și a nivelului de alfabetizare media în Republica Moldova va ghida autoritățile și societatea civilă în combaterea dezinformării și în promovarea alfabetizării informaționale”, a declarat Shahin Abbasov, șeful Diviziei pentru Cooperare în Domeniul Libertății de Exprimare a Consiliului Europei.

La rândul său, președinta CA, Liliana Vițu, a menționat că prezentarea acestui studiu este o continuare logică a Strategiei în domeniul educației media, elaborată în urmă cu un an cu sprijinul Consiliului Europei.

Vicepreședinta CA și cercetătoarea în domeniul educației media, Aneta Gonța, a punctat că studiul reconfirmă legătura indisolubilă dintre nivelul de educație și capacitatea de a discerne, a procesa, a analiza și a chestiona informația și procesele/fenomenele. Totodată, ea a precizat că, din cuprinsul raportului, pot fi deduse atât fenomenul accentuat al biasului de confirmare (favorizarea confirmării), precum și breșele identitare ale societății noastre. Vicepreședinta CA a afirmat că studiul prezentat astăzi este o dovadă în plus a necesității alfabetizării media în rândul consumatorilor de informație, aceasta trebuind să fie o parte intrinsecă a educației pe transversală și, totodată, inseparabilă de procesele din societate

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării