main logo
789

Serviciul 112, către cetățeni: Nu blocați linia cu apeluri nejustificate

Serviciul 112 informează că în ultima perioadă se confruntă cu tot mai multe apeluri care nu reprezintă urgențe și, în acest sens, îndeamnă cetățenii Republicii Moldova la responsabilitate.

Serviciul 112, către cetățeni: Nu blocați linia cu apeluri nejustificateImagine simbol

Potrivit Serviciului 112, zilnic, oamenii raportează: reclamații legate de produse sau servicii comerciale, probleme administrative sau solicitări de informații generale, deconectări de energie electrică, gaze sau apă, defecțiuni casnice precum spargeri de țevi, scurgeri de apă, lipsa încălzirii, cererea numărului de telefon al unor instituții sau alte informații care nu au caracter de urgență, transmite Știri.md

„Aceste situații nu reprezintă urgențe și trebuie semnalate direct instituțiilor competente”, precizează Serviciul 112. 

În context, reprezentanții Serviciului informează cetățenii că este vital ca fiecare dintre noi să înțeleagă că apelurile non-urgente sau false blochează accesul persoanelor aflate în real pericol și pot avea consecințe fatale.

Numărul unic de urgență 112 există pentru a salva vieți și pentru a permite intervenția rapidă a serviciilor specializate de urgență în situații critice:

- Agresiuni, tâlhării, jafuri sau atacuri în desfășurare;

- Accidente grave cu victime;

- Incendii, explozii, prăbușiri;

- Arsuri grave, hemoragii majore, intoxicații, sufocări.

- Nașteri sau complicații în timpul sarcinii;

- Persoane inconștiente sau în stop cardio-respirator;

- Scurgeri de substanțe periculoase;

- Situații care pun în pericol viața sau siguranța publică.

„Când linia 112 este ocupată de apeluri care nu reprezintă urgențe reale, operatorii nu pot răspunde prompt celor care au nevoie disperată de ajutor. În cazuri de incendii, accidente grave sau persoane inconștiente sau în stop cardiac, fiecare secundă de întârziere poate face diferența dintre viață și moarte”, subliniază Serviciul 112. 

În prezent, datele statistice arată că aproximativ 35% din apelurile către 112 nu sunt urgențe reale. Asta înseamnă peste 2.150 de apeluri zilnice nejustificate, care blochează liniile și resursele serviciilor specializate de urgență.

Totodată, durata unui apel nejustificat poate fi de câteva minute, timp în care operatorii trebuie să adreseze întrebări pentru a înțelege situația, chiar dacă nu este vorba despre o urgență reală. În acest timp, o altă persoană aflată într-o situație critică poate să nu primească ajutorul necesar. Statisticile arată că, aproape în fiecare zi, se pierd între șapte și 10 ore de lucru ale operatorilor 112 din cauza apelurilor abuzive, mute, involuntare, informative sau cu reclamații.

Mai mult, echipajele de urgență pot întârzia la intervenții majore din cauza chemărilor false sau a informațiilor comunicate eronat. În unele cazuri, apelanții exagerează gravitatea situației doar pentru a grăbi intervenția, blocând astfel resurse care ar putea salva vieți în altă parte.

„Numărul unic de urgență 112 este un instrument vital pentru salvarea vieților, iar utilizarea lui responsabilă este o datoria fiecăruia dintre noi. În orice altă situație, apelarea la 112 poate costa viața”, mai menționează reprezentanții Serviciului Unic 112. 

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării