Majoritatea universităților de peste Prut și-au asumat organizarea acestor cursuri intensive din resurse financiare proprii, a anunțat astăzi Marc Emilian Morar, ministru consilier în cadrul Ambasadei României la Chișinău, în cadrul unei conferințe de presă, transmite Știri.md cu referire la moldova1.md.
„Față de cinci universități-partenere anul trecut, acum avem șapte universități care s-au alăturat acestui program. Le mulțumim pentru susținere și pentru deschiderea de a răspunde nevoilor profesorilor de aici, cu atât mai mult că majoritatea acestor universități și-au asumat organizarea cursurilor intensive din resurse financiare proprii. Dragi profesori, vă mulțumesc pentru implicarea dumneavoastră și să vă felicit pentru curajul de a susține continuarea acestei inițiative. Da, este nevoie de curaj atunci când cauți să fii mai bun pentru elevii pe care-i formezi și cărora dorești să le oferi oportunități de dezvoltare egale”, a menționat Marc Emilian Morar.
Potrivit ministrului consilier, acest program, lansat în anul trecut de ministerele Educației de la Chișinău și București, n-ar fi continuat fără entuziasmul de care au dat dovadă profesorii din Republica Moldova care au participat în 2024 la aceste cursuri.
Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a exprimat recunoștință autorităților române pentru oportunitatea oferită profesorilor din țara noastră, subliniind importanța acestor instruiri pentru procesul educațional din R. Moldova.
„Despre importanța acestor cursuri cred că ne vorbesc și rezultatele examenelor din clasa a IX-a din acest an, care, sincer vorbind, pe noi ne-au surprins un pic și cred că au confirmat, pe de o parte, anumite intuiții pe care noi le aveam. Ceea ce am văzut după prima sesiune este că, totuși, mai avem de lucru la capitolul competențe lingvistice în rândul absolvenților. Avem localități, instituții unde cei care absolvesc nu dezvoltă competențele necesare ca să poată continua studiile la liceu. Nemaivorbind deja de participare plenară în societatea Republicii Moldova, unde comunicarea ar trebui să aibă loc în limba română”, a subliniat ministrul.
Dan Perciun a menționat că ar fi binevenite schimbări și în curriculum, la capitolul dezvoltării competențelor lingvistice.
„Pe viitor, ar trebui să regândim, eventual, formatul de examinare, să ne întrebăm dacă nu s-ar preta și un examen oral la o anumită etapă, pentru că și asta este important. Vrem nu doar să știm granzii literaturii române, dar vrem să putem să vorbim și să încropim o conversație în română”, a spus Perciun.
Cursurile de formare profesională sunt organizate la inițiativa Ministerului Educației și Cercetării și a Ambasadei României la Chișinău, cu suportul Ministerului Educației al României, pentru al doilea an consecutiv. În perioada iunie - iulie 2024, peste 100 de profesori de Limbă română din UTA Găgăuzia, raioanele Dubăsari, Taraclia, municipiile Cahul și Bălți au urmat cursuri intensiv de perfecționare a competențelor lingvistice organizate în cinci universități din România.
Potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării, în sistemul educațional al Republicii Moldova activează circa 900 de profesori de Limba română care predau în 255 de școli destinate minorităților etnice.