Raport: Posturile TV au tratat prima săptămână de campanie în mod diferit
Posturile de televiziune din Moldova au reflectat prima săptămână de campanie electorală cu grade diferite de implicare, corectitudine și echilibru editorial. În timp ce unele instituții media au oferit vizibilitate variată și informații bine documentate despre majoritatea concurenților, altele au manifestat dezechilibre în acoperirea mediatică, fie prin selecția subiectelor, fie prin tonul folosit.

Constatările se conțin în primul raport de monitorizare a mass-mediei în campania electorală pentru alegerile parlamentare, prezentat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte, transmite Știri.md cu referire la IPN.
Într-o conferință de presă la IPN, directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a precizat că în total au fost analizate 10 televiziuni: Moldova 1, GRT, TVR Moldova, Jurnal TV, Pro TV Chișinău, TV8, Exclusiv TV, Cinema 1, N4 și ONE TV. Monitorizarea a fost efectuată în perioada 29 august – 5 septembrie.
Potrivit raportului, postul public Moldova 1 a reflectat amplu în știri activitățile de campanie ale concurenților, oferindu-le acces egal. Totuși, au fost frecvente materialele despre avansarea Republicii Moldova pe calea integrării europene, precum și cele cu prezența autorităților centrale vorbind despre diverse realizări, aspecte ce pot constitui un avantaj pentru partidul de guvernământ.
GRT, postul public regional din UTA Găgăuzia, s-a limitat în principal la preluarea comunicatelor autorităților electorale, reflectând campania electorală în știri sec și fără surse directe, cu cazuri de manipulare prin omisiune. Emisiunile au fost în mare parte tendențioase: autoritățile publice centrale și partidul de guvernământ au fost prezentate exclusiv negativ, iar Blocul Electoral Patriotic al Socialiștilor, Comuniștilor, Inima și Viitorul Moldovei și Partidul Moldova Mare, exclusiv pozitiv.
TVR Moldova a reflectat corect și echidistant activitățile electorale, oferind, atât în știri, cât și în emisiuni, informații bine documentate. Totuși, prezența frecventă a mesajelor despre parcursul european și reflectarea pozitivă a autorităților centrale pot fi interpretate ca un avantaj indirect pentru PAS.
Jurnal TV a reflectat în mod neutru, corect și echidistant activitățile majorității concurenților și alte evenimente din campanie. Știrile și emisiunile au oferit, în general, informații bine documentate. Totuși, volumul crescut de materiale despre Irina Vlah – în special legate de perchezițiile cu conotație electorală și posibilele legături cu Ilan Șor – și despre Igor Dodon a generat un ușor dezavantaj pentru BEP.
Pro TV Chișinău a oferit vizibilitate unui număr mare de concurenți electorali, reflectându-i în general neutru. Totuși, unele știri, în special cele despre progresele Moldovei în procesul de aderare la UE, pot sugera un avantaj de imagine pentru PAS.
TV8 a reflectat corect și relativ echilibrat activitățile electorale, însă au fost identificate unele abateri de la imparțialitate. PAS a beneficiat de transfer de imagine pozitivă în mai multe știri, inclusiv cele legate de APC sau președinta Maia Sandu. Totodată, în câteva cazuri, selecția și ilustrarea informațiilor au dezavantajat Blocul electoral Patriotic.
Postul TV Exclusiv a oferit vizibilitate unui număr mare de concurenți, reflectând majoritatea subiectelor corect și echidistant. Totuși, selecția temelor și unele formulări tendențioase au plasat PAS într-o lumină ușor negativă sau ironică, în timp ce Blocul Alternativa și Blocul Patriotic au avut o vizibilitate ușor favorabilă.
Cinema 1 a reflectat activ săptămâna de campanie, oferind informații relevante despre majoritatea concurenților, în general neutră, dar bazată pe o singură sursă. Știrile pozitive despre APC au favorizat ușor partidul de guvernământ, în timp ce în emisiuni PAS a fost prezentat preponderent negativ.
ONE TV a oferit vizibilitate unui număr redus de concurenți, înregistrând abateri de la imparțialitate prin generalizări, amestec de fapte cu opinii și selecție părtinitoare a informațiilor. Autoritățile centrale au fost reflectate preponderent pozitiv, favorizând PAS, care a beneficiat de apariții cu tonalitate pozitivă, în timp ce Blocul Electoral Patriotic și Blocul Electoral Alternativa au fost prezentate mai degrabă negativ.
Postul TV N4 a reflectat campania electorală relativ neutru, însă cu lacune în diversificarea surselor. Acoperirea directă a campaniei a fost limitată, concentrându-se în prima parte, iar ulterior s-au evidențiat teme legate de guvernare și integrare europeană, oferind un avantaj de imagine pentru APC și, indirect, pentru PAS.
Nadine Gogu a menționat că, fiind totuși prima săptămână, se așteaptă ca în raportul doi să fie o prezență mai mare a concurenților în știri.