Polonia lansează în Moldova proiectul „Vot Tak” pentru publicul rusofon
Televiziunea publică din Polonia a lansat în Republica Moldova un nou proiect media online – „Vot Tak Moldova”, destinat publicului de limbă rusă și axat pe combaterea dezinformării rusești. Platforma, cu peste 1,7 milioane de abonați pe YouTube și transmisii TV la Belsat, a devenit una dintre cele mai populare surse alternative de informare din spațiul ex-sovietic.

De trei luni, echipa „Vot Tak” lucrează la Chișinău, realizând materiale din sate și orașe, interviuri cu cetățeni, dar și discuții cu lideri de opinie. Jurnaliștii Mark Podberezin și Rustam Bilialov spun că misiunea lor este de a reda o imagine reală a Moldovei, într-un context regional dominat de influența propagandei Kremlinului, transmite Știri.md cu referire la moldova1.md.
„Vot Tak Moldova, tot ce contează într-o țară aflată în continuă schimbare. O emisiune despre oameni, fenomene și despre deciziile de care depinde ziua de mâine”, își prezintă formatul Mark Podberezin, originar din Siberia și jurnalist la televiziunea publică poloneză de cinci ani.
El afirmă că interesul pentru Republica Moldova a crescut după obținerea statutului de țară candidată la aderarea UE.
„Vrem să transmitem vorbitorilor de limbă rusă cum decurge procesul de integrare europeană, ce face Europa pentru Moldova și, mai ales, cum se trăiește în Uniunea Europeană. În Moldova cei mai minunați sunt oamenii – deschiși și prietenoși, de la șoferii de maxi-taxi până la miniștri și experți”, a explicat Podberezin.
Operatorul de imagine Rustam Bilialov spune că interacțiunea cu oamenii este ușoară, datorită limbii ruse: „Pot să întreb cum se trăiește aici, ce părere au despre evenimentele din Federația Rusă, dacă își doresc Moldova în Rusia sau în Uniunea Europeană. Este foarte interesant să le afli opiniile și îmi place să vin aici”.
Lansată în urmă cu șase ani, platforma „Vot Tak” a fost blocată în Rusia și trecută pe lista „agenților străini” de către autoritățile de la Moscova, însă audiența sa online a continuat să crească. Canalul de YouTube a depășit 25 de milioane de vizualizări și are 1,7 milioane de abonați, consolidându-și statutul de sursă media independentă pentru publicul din regiune.