15 septembrie, 15:250
354

Piața feroviară va fi liberalizată: Prevederile noului Cod al transportului

15 septembrie, 15:250
354

Calea Ferată din Republica Moldova urmează să fie liberalizată, astfel încât statul va deține în continuare controlul asupra infrastructurii acesteia, pe când agenții economici privați vor avea dreptul de a obține autorizație pentru a oferi servicii de tracțiune, transport pasageri și marfă.

Piața feroviară va fi liberalizată: Prevederile noului Cod al transportuluiFoto: știri.md

Prevederile se regăsesc în noul Cod al transportului feroviar, examinat astăzi, 15 septembrie, de către membrii Comisiei economie, buget și finanțe, transmite Știri.md cu referire la realitatea.md.

Proiectul acestuia a fost elaborat de Guvern, în contextul în care proiectul Codului transportului feroviar, înregistrat în Parlament pe 11 iunie 2020, nu a fost examinat în nicio lectură și, respectiv, a devenit nul.

În opinia autorilor, implementarea noului Cod al transportului feroviar va elimina monopolul Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” pe piața serviciilor feroviare. Astfel, infrastructura feroviară va aparține în continuare statului, iar serviciile de tracțiune, transport pasageri și marfă vor putea fi prestate de operatori privați.

În același timp, se vor stabili reguli concrete privind aportul statului în privința dezvoltării infrastructurii feroviare și, prin urmare, va fi creat un climat investițional echitabil în ramură și va fi asigurată competitivitatea pe piața serviciilor de transport feroviar de mărfuri.

O atenție sporită este acordată serviciilor de transport pasageri. În acest sens, proiectul creează temei legal necesar pentru aprobarea regulilor stricte de transport feroviar de pasageri privind acordarea serviciilor de transport pasageri, modul de deservire, mecanismul de compensare și alte aspecte legate de protecția drepturilor consumatorilor în acest domeniu.

Proiectul Codului este elaborat întru implementarea Acordului de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, și Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice și statele membre ale acestora, pe de altă parte, dar și a altor acorduri semnate de țara noastră cu partenerii europeni.

Tot în cadrul aceleiași ședințe, deputații au examinat proiectul de modificare a Legii privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător și a Legii privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.

Documentul prevede crearea Autorității Feroviare care va avea obligația să emită următoarele acte permisive: Autorizație de transport feroviar, Certificat de siguranță pentru întreprinderi feroviare și Autorizație de siguranță pentru administratorul infrastructurii. Acestea vor fi eliberate gratuit.

Respectiv, Autoritatea Feroviară va avea dreptul la efectuarea controlului în vederea respectării condițiilor de emitere a actelor permisive nominalizate.

Aceasta va fi responsabilă de siguranța transportului feroviar, calitatea serviciilor de transport, protecția consumatorilor în domeniul transportului feroviar, respectarea condițiilor de autorizare și certificare conform domeniului. 

De asemenea, competența Autorității va include respectarea cerințelor de siguranță și calitate a vehiculelor feroviare, a elementelor infrastructurii feroviare, a instalațiilor, mecanismelor și echipamentelor tehnice feroviare, dar și supravegherea conformității constituenților de interoperabilitate cu cerințele esențiale.

Proiectul are ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.

Toate proiectele de lege urmează a fi supuse dezbaterilor în ședința plenară a Parlamentului.

Prevederile se regăsesc în noul Cod al transportului feroviar, examinat astăzi, 15 septembrie, de către membrii Comisiei economie, buget și finanțe, transmite Știri.md cu referire la realitatea.md.

Proiectul acestuia a fost elaborat de Guvern, în contextul în care proiectul Codului transportului feroviar, înregistrat în Parlament pe 11 iunie 2020, nu a fost examinat în nicio lectură și, respectiv, a devenit nul.

În opinia autorilor, implementarea noului Cod al transportului feroviar va elimina monopolul Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” pe piața serviciilor feroviare. Astfel, infrastructura feroviară va aparține în continuare statului, iar serviciile de tracțiune, transport pasageri și marfă vor putea fi prestate de operatori privați.

În același timp, se vor stabili reguli concrete privind aportul statului în privința dezvoltării infrastructurii feroviare și, prin urmare, va fi creat un climat investițional echitabil în ramură și va fi asigurată competitivitatea pe piața serviciilor de transport feroviar de mărfuri.

O atenție sporită este acordată serviciilor de transport pasageri. În acest sens, proiectul creează temei legal necesar pentru aprobarea regulilor stricte de transport feroviar de pasageri privind acordarea serviciilor de transport pasageri, modul de deservire, mecanismul de compensare și alte aspecte legate de protecția drepturilor consumatorilor în acest domeniu.

Proiectul Codului este elaborat întru implementarea Acordului de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, și Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice și statele membre ale acestora, pe de altă parte, dar și a altor acorduri semnate de țara noastră cu partenerii europeni.

Tot în cadrul aceleiași ședințe, deputații au examinat proiectul de modificare a Legii privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător și a Legii privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.

Documentul prevede crearea Autorității Feroviare care va avea obligația să emită următoarele acte permisive: Autorizație de transport feroviar, Certificat de siguranță pentru întreprinderi feroviare și Autorizație de siguranță pentru administratorul infrastructurii. Acestea vor fi eliberate gratuit.

Respectiv, Autoritatea Feroviară va avea dreptul la efectuarea controlului în vederea respectării condițiilor de emitere a actelor permisive nominalizate.

Aceasta va fi responsabilă de siguranța transportului feroviar, calitatea serviciilor de transport, protecția consumatorilor în domeniul transportului feroviar, respectarea condițiilor de autorizare și certificare conform domeniului. 

De asemenea, competența Autorității va include respectarea cerințelor de siguranță și calitate a vehiculelor feroviare, a elementelor infrastructurii feroviare, a instalațiilor, mecanismelor și echipamentelor tehnice feroviare, dar și supravegherea conformității constituenților de interoperabilitate cu cerințele esențiale.

Proiectul are ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.

Toate proiectele de lege urmează a fi supuse dezbaterilor în ședința plenară a Parlamentului.

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate

Loading...

Loading...