Peste 20 de troleibuze moderne, construite în R. Moldova, vor ajunge la Bălți
O companie din Chișinău a preluat un contract pentru construcția a 22 de vehicule destinate orașului Bălți. Inițial, troleibuzele trebuiau fabricate de o uzină din Ucraina, dar aceasta a fost bombardată și distrusă de forțele ruse.

Compania lui Vitalie Eșanu, specializată în fabricarea echipamentelor electronice pentru transportul în comun, a fost înființată acum mai bine de două decenii. Iar din anul 2000 a început colaborarea cu Regia Transport Electric din Chișinău, cu rezultate foarte bune, transmite Știri.md cu referire la tvrmoldova.md.
„Pe troleibuzele cele vechi era echipament vechi. După ce noi am implementat sistemele noastre electronice, de pe troleibuz s-a aruncat 1,5 tone de echipamente, s-a pus o ladă de 40 de kg care a adus și un efect economic de 40% la energie electrică”, a declarat directorul companiei, Vitalie Eșanu.
Acest echipament este invenția companiei din Chișinău. Fiecare troleibuz are câte patru astfel de dispozitive. Toate piesele unităților de transport sunt fabricate la Chișinău, cu excepția caroseriilor, importate din străinătate.
„Autobuz electric cu încărcare din mers, noi avem 160 de acumulatoare. Fiecare are un bloc de balansare. Aici stă toată esența, inima. Toate chestiile astea sunt conectate la calculatorul de bord. În timp ce troleibuzul merge el este conectat și în acest timp se încarcă”, a explicat șeful secției producție, Iurie Boclincă.
„Toate troleibuzele care sunt în Chișinău, care merg fără fir, asta este ideea colaboratorilor de la compania noastră. Autobuzele electrice care merg la aeroport, Trușeni, Ialoveni, Stăuceni, Durlești și altele care în sumă sunt nouă rute care aduc beneficii”, a declarat directorul companiei, Vitalie Eșanu.
„După îndeplinirea lucrărilor se face testarea troleibuzului. Este proiectul de verificare a fiecărui parametru. Sunt 74 de puncte de verificare. După verificare se face adăugător rodajul pentru a verifica starea tehnică deplină a troleibuzului”, a menționat directorul decției asamblare troleibuze, Vasile Nigai.
După o încărcare completă, troleibuzele pot circula, numai pe baza acumulatorilor, pe o distanță de până la 70 de kilometri. Totuși, pentru o viață mai lungă a bateriilor, specialiștii recomandă parcurgerea a numai 20 de kilometri cu energia acumulată.
„Este foarte complicat și este o răspundere enorm de mare fiindcă mașinile date sunt pentru transportarea pasagerilor și noi răspundem pentru asamblare, pentru siguranța pasagerilor”, a spus inginerul Ion Andriuță.
Compania din Chișinău își propune să construiască la Trușeni o uzină de producție a unităților electrice de transport public. Directorul spune că echipamentele inovative fabricate de firma sa sunt cerute în întreaga lume.
„De la Vladivostok, până în San Francisco, se exploatează tehnica noastră. Dacă vorbim pe verticală, vorbesc de orașul Murmansk, după cercul polar și orașul Bișkek care e în pustiu. Noi avem peste 15 parteneri care produc transport electric care produc tramvaie, troleibuze, autobuze electrice. Ele sunt din diferite țări”, a declarat directorul companiei, Vitalie Eșanu.
Peste 300 de troleibuze care circulă acum pe străzile Chișinăului au fost modernizate la această companie. 70 dintre aceste vehicule au și acumulatori de mare capacitate. Iar la Bălți, toate unitățile de transport public sunt dotate cu echipamente fabricate în Republica Moldova.