Nemulțumit de facturi? Consumatorii pot apela pentru ajutor la ANRE
Consumatorii care întâmpină probleme sau sunt nemulțumiți de serviciile furnizorilor de energie electrică, gaze naturale sau apă caldă sunt încurajați să contacteze autoritățile competente pentru clarificări și soluții rapide.
Imagine simbolAgenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) dispune de o linie de informare dedicată, unde cetățenii pot primi explicații privind aplicarea tarifelor, relația cu furnizorii și rezolvarea reclamațiilor, transmite Știri.md cu referire la moldova1.md.
„Pentru informații, se poate apela direct la Agenția pentru Reglementare în Energetică, deoarece domeniul energetic este unul complex – nu toți sunt juriști și nu toți cunosc toate subtilitățile și regulamentele. La linia de informare - 08001 0008 - orice consumator poate suna în timpul programului de lucru, de luni până vineri, între orele 8:00 și 17:00”, a declarat șeful Direcției relații cu consumatorii din cadrul ANRE, Alexandru Străistari.
Potrivit acestuia, apelul este gratuit și poate preveni situațiile conflictuale dintre consumatori și prestatori.
„Este bine ca consumatorul, informându-se de la prestator, să verifice informația suplimentar și la ANRE. Sau, invers, să apeleze mai întâi agenția, iar apoi să meargă la prestator. Fiind informat, va ști ce să ceară și ce drepturi are”, a precizat Străistari.
În ultimii patru ani, ANRE a înregistrat o creștere semnificativă a sesizărilor legate de energia termică și apa caldă. Din 2022, odată cu introducerea noului mecanism de facturare pentru apartamentele debranșate, numeroși consumatori au semnalat neclarități și nemulțumiri. Au crescut și reclamațiile privind modul de calcul al apei calde, context în care informarea corectă devine esențială.
Străistari a explicat și pașii de urmat în cazul apariției unei probleme:
- Fiecare furnizor are obligația de a avea un call-center și o linie de raportare;
- Apelurile sunt înregistrate și li se atribuie număr de referință;
- Prestatorul trebuie să comunice termenul estimat pentru soluționare.
În situații urgente, cum ar fi deconectarea energiei electrice, cetățenii trebuie să contacteze numărul de pe factură, iar furnizorul este obligat să remedieze defecțiunea într-un termen stabilit.
Potrivit ANRE, furnizarea, înregistrarea consumului și funcționarea contoarelor sunt reglementate prin acte oficiale, iar agenția poate interveni cu sancțiuni în cazul nerespectării acestora.
„În cazul în care prestatorul încalcă regulamentele, agenția intervine cu sancțiuni și dispune remedierea situației. Consumatorul este protejat”, a subliniat Străistari.
În primele nouă luni ale acestui an, linia verde ANRE a recepționat peste 900 de apeluri, iar aproape 700 de consumatori au semnalat probleme prin Centrul Unic de Apeluri.
Linia de informare ANRE funcționează de luni până vineri, între 08:00 și 17:00, iar numărul de contact este disponibil pe site-ul oficial al instituției.