Mită electorală sau ajutor? Ce spun feroviarii despre banii dați de Șor
Deși campania electorală pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova este încă departe, unele partide, inclusiv cel condus de Ilan Șor, au început să promoveze narative manipulative pentru a câștiga avantaje politice.

Una dintre cele mai recente acțiuni controversate a fost declarația lui Șor din 17 februarie, prin care promitea câte 3.000 de lei fiecărui lucrător feroviar din cadrul Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM). Această ofertă a dus la divizarea angajaților CFM, stârnind reacții diferite printre aceștia, transmite Știri.md cu referire la tvn.md.
Unii angajați ai CFM sunt sceptici în legătură cu promisiunile financiare și consideră că astfel de oferte ar putea ascunde obligații ulterioare, care ar putea crea mai multe probleme decât beneficii.
„Despre Partidul „Victorie” nici nu vreau să aud. Este un partid neconstituțional și a adus doar probleme statului”, a declarat unul dintre angajați, respingând oferta.
Alții consideră însă că suma oferită este un ajutor financiar, fără a o considera mită electorală.
Expertul Ștefan Bejan a calificat acțiunile lui Ilan Șor ca fiind o ingerință directă a Rusiei în procesul electoral din Moldova, avertizând că astfel de gesturi pot reprezenta o formă de corupție electorală.
„Aceste acțiuni sunt documentate și investigate de poliție”, a subliniat ministrul Afacerilor Interne, Daniela Misail-Nichitin, făcând referire la anchetele în desfășurare care vizează și alte promisiuni de suport financiar, inclusiv pentru compensarea cheltuielilor la gaze și energie electrică în Găgăuzia.
În fața acestor controverse, conducerea CFM a condamnat orice tentativă de manipulare politică a angajaților și a cerut ca instituția să nu fie implicată în jocuri politice sau în campanii de influențare a angajaților.
La Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” activează peste 5700 de persoane. Conform administrației CFM, la 1 octombrie anul trecut, datoriile salariale au ajuns la aproximativ 224 de milioane de lei. Problemele financiare ale întreprinderii au început în 2009, când volumul transportului de mărfuri sa redus de mai bine de două ori.