MEC: Ghiozdanele nu vor putea cântări mai mult de 10% din masa elevului
Un ghiozdan plin cu manuale, caiete, rechizite nu va putea cântări mai mult de 10% din masa corporală a elevului. Ministerul Educației și Cercetării a elaborat un proiect de hotărâre în acest sens, iar documentul a fost înaintat pentru consultări publice.
Potrivit autorităților, ghiozdanul greu purtat de elev în fiecare zi este o problemă care preocupă în ultima perioadă părinții, cadrele didactice, medicii și cercetătorii din diverse domenii, fiind realizate tot mai multe studii cu privire la această situație, transmite Știri.md cu referire la Deschide.md.
„Greutatea excesivă a ghiozdanului este un lucru extrem de neplăcut și incomod pentru majoritatea elevilor, deoarece raportează dureri de spate și un nivel crescut de oboseală, provoacă un disconfort la nivelul gâtului și al umerilor, astfel creează premise pentru dezvoltarea unor afecțiuni legate de sănătatea corporală și, nu în ultimul rând, un disconfort psihologic”, precizează MEC.
În acest sens, susțin reprezentanții ministerului, volumul și masa manualelor, caietelor, rechizitelor și altor materiale necesare în procesul de studii, duse în spate zilnic de elev, trebuie adaptate la capacitățile de efort fizic corespunzătoare vârstei lui.
„Pentru o protecție mai bună a spatelui elevului, în special al elevilor din învățământul primar și gimnazial, se recomandă folosirea ghiozdanelor ortopedice... Un ghiozdan plin cu manuale, caiete, rechizite etc. nu trebuie să cântărească mai mult de 10% din masa corporală a elevului”, se arată în document.
Totodată, autoritățile vor să interzică ghiozdanele de tip troler din cauza poziției pe care trebuie să o adopte elevul.
„Ei sunt supuși unei presiuni suplimentare pe coloana vertebrală în momentul în care sunt nevoiți să-l ridice pe bordură sau pe trepte”, susțin autoritățile.
La fel, ar urma să fie interzis rucsacul din pânză, deoarece acesta se poate deforma sub greutatea rechizitelor și poate pune presiune inegală pe coloana vertebrală.
În acest sens, la proiectarea activităților în procesul educațional, cadrele didactice vor respecta prevederile Planului-cadru la disciplinele de studiu și vor pune accent pe manualele, caietele și suplimentele aprobate de Ministerul Educației și Cercetării, pentru a nu supraîncărca ghiozdanul elevului.