main logo
2736

În cazarmă la 11 ani. Promo-LEX: Copiii din Transnistria, militarizați

Asociația Promo-LEX trage un semnal de alarmă privind îndoctrinarea politică și militarizarea accentuată a educației în regiunea transnistreană, în special în cadrul „școlii militare Suvorov” din Tiraspol. Potrivit organizației, instituția funcționează ca un instrument strategic al regimului de ocupație, menit să formeze o generație loială ideologic și pregătită pentru mobilizare militară.

În cazarmă la 11 ani. Promo-LEX: Copiii din Transnistria, militarizațiFoto: Promo-LEX

Înființată în 2017, la inițiativa liderului separatist Vadim Krasnoselski, „școala militară Suvorov” din Tiraspol urmează modelul instituțiilor similare din Federația Rusă. Școala este subordonată direct „ministerului apărării” al regimului nerecunoscut, iar anumite clase sunt afiliate altor structuri represive, precum „ministerul securității”, „procuratura” sau „comitetul de investigații”, transmite Știri.md.

Până în prezent, instituția a format peste 130 de absolvenți care, în majoritate, își continuă studiile în „institutul militar” sau „institutul de drept” din regiune ori în academii militare din Rusia. Potrivit așa-ziselor autorități transnistrene, peste 10.000 de tineri au fost instruiți în aceste instituții din momentul înființării lor.

Capacitatea actuală a „școlii Suvorov” este de 300 de locuri, cu aproximativ 240 de elevi înscriși în 2024, inclusiv copii din Găgăuzia și Federația Rusă. De la lansare, școala a promovat activ admiterea minorilor din afara regiunii, desfășurând campanii de recrutare și evenimente publice, precum „Ziua porților deschise”.

Înființarea școlii a avut loc într-un context geopolitic sensibil – la doar trei ani de la anexarea Crimeei de către Rusia și declanșarea războiului în Donbas. În același timp, autoritățile ruse au intensificat promovarea „educației militar-patriotice” în propriul sistem de învățământ. Doar în 2024, Kremlinul a alocat peste 44 de milioane de ruble pentru astfel de programe, destinate copiilor și adolescenților.

Regimul de la Tiraspol a urmat îndeaproape această linie, înființând propria instituție paramilitară pentru copii.

„Am format un sistem de instruire a viitoarelor elite pentru structurile de forță. Ne formăm cadrele singuri”, declara Vadim Krasnoselski în 2018. Scopul declarat: pregătirea generației următoare pentru apărarea „valorilor rmn” și loialitatea față de Rusia.

Viața în cazarmă de la 11 ani

Elevii sunt acceptați începând cu vârsta de 11 ani și trăiesc în regim de internat militarizat. Aceștia poartă uniforme, sunt supravegheați de personal militar și participă regulat la activități de instruire tactică, trageri, marșuri și parade. Contactul cu familia este restricționat, iar disciplina este una specifică structurilor armate.

Încă din primele zile, copiii parcurg un „curs al tânărului suvorovist”, un stagiu intensiv de zece zile în care învață să tragă cu arma, să execute comenzi și să respecte un regulament strict. Printre categoriile prioritare la admitere se numără copiii orfani, cei din familii monoparentale sau din familiile militarilor ruși staționați ilegal în regiune.

Manualele folosite sunt în limba rusă și respectă standardele educaționale ale Moscovei. Istoria predată este profund ideologizată, cu accent pe glorificarea moștenirii sovietice și prezentarea minorilor drept „apărători ai patriei”.

Elevii participă săptămânal la activități extracurriculare ce simulează scenarii de război: exerciții cu grenade, trageri cu arma, asamblarea de armament și marșuri. Taberele de pregătire militară și competițiile cu specific militar sunt organizate cu implicarea directă a Grupului Operativ de Trupe Ruse și a tuturor structurilor paramilitare locale.

Printre evenimentele promovate se numără proiecții de filme cu caracter propagandistic, precum „Bujorul însângerat – cazul teroristului Ilașcu”, care portretizează lupta pentru apărarea integrității teritoriale a Republicii Moldova drept un act de „agresiune”. Regimul separatist reinterpretează astfel istoria, instigând minorii împotriva autorităților legitime de la Chișinău.

Promo-LEX denunță lipsa totală de transparență în privința drepturilor copiilor din instituție. Nu există dovezi că elevii sunt informați despre drepturile lor, că beneficiază de protecție împotriva abuzurilor sau că li se oferă educație pentru pace și drepturile omului.

Accesul la telefoane mobile este restricționat, iar întâlnirile cu părinții sunt rare. În lipsa contactului cu familia și în prezența unei autorități militare permanente, copiii pot suferi dezechilibre emoționale severe.

„Studiile psihologice internaționale arată că expunerea copiilor la o viață în cazarmă de la vârste fragede favorizează apariția anxietății de separare, depresiei și a unei percepții distorsionate asupra violenței și războiului. Crescuți într-un mediu în care războiul este glorificat, acești copii devin mai puțin predispuși să-l conteste, acceptând mai ușor ideea că suferința și sacrificiul militar sunt firești”, spun reprezentanții Promo-LEX.

Regulamentul intern prevede „măsuri educative” în caz de abateri disciplinare, dar nu este clar ce forme iau aceste sancțiuni. Având în vedere modelul rusesc după care funcționează școala, Promo-LEX atrage atenția că elevii ar putea fi supuși unor tratamente degradante, specifice mediilor militare autoritare.

În acest sens, Asociația Promo-LEX solicită autorităților constituționale ale Republicii Moldova, structurilor internaționale și organizațiilor pentru drepturile copilului să trateze cu maximă seriozitate acest fenomen.

„În prezent, peste 81.000 de minori trăiesc sub influența structurilor transnistrene și, implicit, a Federației Ruse. Timp de trei decenii, câteva generații au fost formate într-un sistem educațional paralel, modelat de o ideologie străină valorilor păcii, democrației și drepturilor omului. În acest context, reintegrarea educației nu va putea fi concepută fără o intervenție strategică care să vizeze contracararea și eliberarea de influența ideologică a regimului de ocupație („cognitive de-occupation”) – un proces menit să remodeleze valori, comportamente civice și viziunile asupra lumii. De asemenea, desființarea neîntârziată a structurilor paramilitare va fi esențială în procesul de reintegrare a educației, pentru a garanta un mediu școlar sigur și non-violent, pentru a proteja drepturile copilului, a dezideologiza sistemul educațional și a reduce riscul de radicalizare în rândul tinerilor”, conchide experții de la Promo-LEX.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării