În aprilie 2025 va începe construcția primului pod de autostradă peste Prut
26 aprilie este data programată pentru începerea lucrărilor la primul pod rutier la nivel de autostradă peste Prut, denumit Podul de Flori de la Ungheni, Golăiești (RO) - Zagarancea (MD), potrivit secretarului de stat în Transporturi Irineș Ionel Scrioșteanu. Acesta a adăugat că acum 2 zile a fost aprobat Proiectul Tehnic pentru acest pod în Consiliul Tehnico - Economic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Primul pod nou peste Prut construit în ultimii 60 de ani
„În cadrul vizitei în Basarabia, am fost împreună cu Dionisie Ternovschi – președintele Consiliului Raional Ungheni, Nicolai Mîndra – secretar de stat la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, Vasile Gaviuc – primarul localității Zagarancea, Raionul Ungheni, Costel Manoliu – primarul Comunei Golăiești, județul Iași, Radu Rogovei – șef direcție drumuri din MD, Marius Lucian Lupu – director al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară „Iași Infrastructură” în locul unde vom construi primul pod nou peste Prut după peste 60 ani de la ultimul pod construit”, a transmis sâmbătă Scrioșteanu, transmite Știri.md cu referire la economica.net.
Acesta a menționat că a convocat toți factorii responsabili, inclusiv reprezentanți ai constructorului și a avut o nouă discuție organizatorică pregătitoare cu privire la momentul de start al șantierului, întrucât pentru buna desfășurare a acestui proiect este necesară o ordonare foarte bună a tuturor instituțiilor, de pe ambele maluri ale Prutului, implicate.
„Fiind primul pod nou peste Prut după peste 60 ani de la ultimul pod construit, marcarea acestui moment istoric pentru românii de pe ambele maluri ale Prutului se va face și prin organizarea unui eveniment simbolic chiar lângă șantierul acestuia, denumit Festivalul „Podul de Flori”, despre care vom reveni cu detalii în perioada următoare”, a adăugat secretarul de stat.
Principalele caracteristici ale viitorului pod sunt:
– 261,20 m lungime pod nou peste Prut (câte un pod pentru fiecare sens de circulație)
– 2 benzi pe sens + trotuare
– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
– 8 m lățime parte carosabilă
– 1 km lungime traseu
– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură
– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor
„Finalizarea lucrărilor va fi în toamna anului viitor, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, în valoare de peste 151,68 milioane lei, fără TVA, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei CEF”, a estimat Scrioșteanu.
Podul de Flori peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrăzii Unirii A8 și va avea și punct de trecere a frontierei, care va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni și Autostrada Ungheni-Chisinau ambele cu orizont de finalizare 2030.
„Este primul, din seria celor 5 noi poduri peste Prut pe care am stabilit sa le construim, pentru care avem contractul de proiectare și execuție lucrări semnat din toamna anului trecut”, a mai spus oficialul de la Transporturi.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat în septembrie 2024 contractul pentru construcția ansamblului de poduri peste Prut, la Ungheni, a anunțat atunci Cristian Pistol, directorul general al CNAIR. Noul pod cu Republica Moldova va fi la profil de autostradă, fiind parte din Autostrada Unirii A8.
„Antreprenorul (NESS PROIECT EUROPE SRL) are la dispoziție 151,68 milioane de lei (fără TVA) și lei fără TVA și 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție) pentru construcția acestui obiectiv”, preciza șeful CNAIR.
CNAIR primise în ianuarie 2024 trei oferte pentru construcția primului pod la nivel de autostradă peste Prut, de la Ungheni, care face parte din proiectul Autostrăzii A8 și care va avea și punct de trecere a frontierei.