În 3 ani CFM nu a reușit să repare 360 de metri de cale ferată la Văleni
Întreprinderea de stat Calea Ferată din Moldova (CFM) a lansat o nouă licitație pentru lucrările de reabilitare a tronsonului feroviar din apropiere de Văleni, Cahul, afectat de alunecările de teren de acum trei ani.

Potrivit procedurii de achizție, proiectul presupune execuția unor lucrări complexe de protecție, inclusiv colectarea și evacuarea apelor de suprafață, consolidarea malurilor și construcția unei structuri de susținere pe porțiunea de terasament afectată, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.
Valoarea estimativă a lucrărilor se ridică la 53,4 milioane de lei și ar urma să fie finalizat până la finele acestui an, promite Guvernul.
Vor fi utilizate traversele vechi de pe alt segment
Din datele publicate pe platforma Mtender, proiectul prevede „utilizarea traverselor din beton armat uzate, a șinelor uzate și a elementelor de prindere provenite din demontarea unor tronsoane ale liniei de cale ferată Bender-Basarabeasca” de către compania Temirzhol Zhondeu din Kazahstan.
Potrivit anunțului, perioada pentru clarificări este stabilită între 9 și 21 iulie 2025, iar depunerea ofertelor va avea loc între 21 și 29 iulie.
Printre cerințele impuse se numără depunerea unei garanții financiare de 1% din valoarea ofertei fără TVA, dar și prezentarea bilanțului care ar urma să confirme media cifrei de atacerl anuale mai mare de 40 de milioane de lei pentru ultimii 3 ani.
Au fost alocate zeci de milioane, dar calea ferată a rămas nereparată
De notat că despre reparaţia segmentul de cale ferată avariat de la Văleni, pe tronsonul Cahul-Giurgiulești, se vorbeşte deja de trei ani şi promisiuni în acest sens au făcut, pe rând, fostul vicepremier Andrei Spînu, actualul viceprmeier şi ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, dar şi de premierul Dorin Recean.
Amintim că, în urma deteriorărilor cauzate de surpările de teren din vara anului 2022, ce au afectat un segment de 300 metri de cale ferată pe tronsonul Cahul-Giurgiulești a fost sistată circulaţia trenurilor. Abia peste un an, Comisia pentru Situații Excepționale a alocat în august 2023 un buget de 60 de milioane de lei pentru reparații.
Deşi banii au fost alocaţi, lucrările aşa-şi nu au început. MIDR susține că compania câștigătoare a licitației din toamna anului 2023 nu a executat proiectarea lucrărilor de reparație în termenii stabiliți. Prin urmare, în decembrie 2024 a fost selectată o nouă companie, care a inițiat cercetările și lucrările de pregătire pentru proiectare.
La începutul acestui an, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a anunţat că circulația pe segmentul de cale ferată avariat de la Văleni, pe tronsonul Cahul-Giurgiulești, ar urma să fie relansată până în toamna anului 2025, pentru că este un obiectiv strategic.
În prezent, în cadrul campaniei Guvernul poate, autoritățile susțin că au alocat 85 de milioane de lei pentru lucrările de reparație la acest tronson, împreună cu un segment spre podul feroviar Fălciu.