Gările din țară, pustii. Cele din Lituania, pline: Lecții pentru Moldova
După destrămarea Uniunii Sovietice, R. Moldova și Lituania au pornit la drum din aceeași „gară” istorică. Trei decenii mai târziu, distanța dintre ele se măsoară nu doar în kilometri, ci și în modernizare, eficiență și voință politică. Dacă în Vilnius trenurile pleacă la minut, în Căușeni peroanele au fost înghițite de tăcere, iar gara stă abandonată de peste 20 de ani.

Potrivit unui reportaj marca Studio-l.online, gara feroviară din Căușeni, odinioară un nod important de transport din sud-estul Moldovei, nu mai cunoaște de multă vreme pașii călătorilor sau zgomotul roților de tren. Din anii ’90, cursele de pasageri au fost suspendate, iar prin gară mai trec ocazional doar trenuri de marfă. Timp de aproape un sfert de secol, biletele nu se mai vând, iar în clădirea gării domină praful și amintirile, transmite Știri.md.
Lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare în zonă au fost demarate abia în 2025, mult prea târziu pentru a readuce la viață o rețea feroviară care, în multe regiuni ale țării, pare mai degrabă o fantomă a trecutului. Calea Ferată din Moldova este astăzi o structură învechită, fragmentată și necompetitivă, în lipsa unor reforme reale și a investițiilor strategice
În contrast izbitor, Lituania a profitat din plin de oportunitatea aderării la Uniunea Europeană. Operatorul național Lietuvos Geležinkeliai (LTG) a modernizat peste 1.900 de kilometri de cale ferată și a transformat radical serviciile oferite. Cu trenuri moderne, bilete electronice, conexiuni rapide și servicii de calitate, LTG este astăzi un simbol al eficienței și progresului.
Transformarea LTG a început în 2017, nu cu fonduri, ci cu reforme de management. În doar doi ani, compania a devenit profitabilă și a atras investiții europene în valoare de miliarde de euro. În prezent, Grupul funcționează ca un holding format din patru entități specializate, strategie, infrastructură, transport de marfă și pasageri, și administrează un buget de dezvoltare de aproape patru miliarde de euro.
Printre proiectele strategice ale Lituaniei se numără Rail Baltica, o linie feroviară care va conecta țările baltice de rețeaua feroviară europeană, sporind mobilitatea și competitivitatea economică a regiunii.
Pasagerii din Lituania au acces la servicii rapide, confortabile și digitale. Mulți dintre ei spun că trenurile LTG sunt mai moderne decât cele din Canada sau din alte state occidentale.
În R. Moldova, însă, timpul pare că s-a oprit în loc pe liniile ferate. Reforma feroviară bate pasul pe loc, iar investițiile europene sunt insuficient valorificate. Lipsa unei strategii coerente, a fondurilor dedicate și a voinței politice a lăsat rețeaua feroviară într-o stare critică.
În timp ce țări precum Lituania își valorifică infrastructura pentru a atrage investiții și a asigura mobilitate sustenabilă, Moldova continuă să piardă „trenuri” esențiale spre modernizare. Gara din Căușeni este doar un exemplu – un simbol tăcut al tranziției eșuate.