Fetele, încurajate să aleagă știința: Inițiativa STEAM, lansată
Peste 160 de elevi și eleve din zece regiuni ale țării s-au reunit la Chișinău pentru lansarea inițiativei „STEAMing Across Borders: Abilitarea Fetelor prin Știință”, un proiect al UN Women Moldova, realizat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene și în parteneriat cu Academia de Inovare și Schimbare prin Educație (AISE) și Universitatea Tehnică a Moldovei (UTM).

Evenimentul a avut loc în cadrul proiectului EVOLVE4GE și s-a bucurat de prezența vicepreședintele Comisiei Europene, Roxana Mînzatu, care a transmis un mesaj de susținere tinerilor pasionați de domeniile STEAM – știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică, transmite Știri.md.
„Îi îndemn pe toți elevii, mai ales pe fete, să nu ezite să aleagă domeniile tehnice. Aveți curajul să explorați și să explicați și altora cât de fascinantă poate fi știința”, a spus Roxana Mînzatu.
Inițiativa își propune să elimine barierele de gen din educație și să combată stereotipurile care limitează accesul fetelor la cariere în tehnologie.
În acest sens, Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a declarat: „Nu există domenii pentru fete și domenii pentru băieți. Există doar dorință, pasiune și capacitate”.
Potrivit UN Women, doar 4,6% dintre fetele din Republica Moldova aleg o carieră în STEM, iar femeile reprezintă 31% din forța de muncă în domeniul TIC. În plus, salariile femeilor în acest sector sunt cu 33% mai mici decât cele ale bărbaților.
„Vrem să schimbăm aceste realități și să construim o generație nouă de tinere încrezătoare, competente și motivate. STEAMing Across Borders aduce o abordare educațională practică, bazată pe investigație și aplicare în viața reală. Vrem să legăm știința de comunitate, mediu și societate”, a subliniat Dominika Stokjanoska, reprezentanta de țară UN Women Moldova.
Inițiativa, inspirată din modelul Young Scientist Academy din Carolina de Nord (SUA), include ateliere, mentorat, colaborare între învățământul general și cel universitar și dezvoltarea competențelor cadrelor didactice. În acest mod, se creează o punte solidă între educația timpurie și carierele viitoare ale fetelor în domenii tehnologice.