main logo
1021

Experiment: Cât de bine respectă troleibuzele orarul afișat în stații

Uneori așteptăm minute în șir până la venirea unui troleibuz sau autobuz de rută. Din acest considerent s-a decis să se facă un experiment și să verifice dacă troleibuzele și autobuzele din Capitală circulă conform orarului stabilit de către autorități.

Experiment: Cât de bine respectă troleibuzele orarul afișat în stații

Astfel, ne-am propus să așteptăm troleibuzul de pe ruta numărul doi la stația Spitalului municipal numărul 1. Acesta conform orarului trebuia să ajungă la stație la ora 11:07, însă a întârziat cu cinci minute și a ajuns la stație la ora 11:12, transmite Știri.md cu referire la Tv8.md.

După ce am fixat un caz în care troleibuzul de pe ruta numărul doi a întârziat și nu a venit la timp la stație, ne-am propus să verificăm dacă și troleibuzul de pe ruta numărul 22 va întârzia.

Conform orarului, troleibuzul trebuia să ajungă la stație la ora 11:24, însă acesta a ajuns la stație la ora 11:26, iar asta înseamnă că a întârziat cu două minute.

După ce am stabilit două cazuri în care troleibuzele nu au ajuns la timp la stație, am decis să verificăm dacă autobuzul de pe ruta numărul cinci, va ajunge conform orarului. Astfel, următorul autobuz trebuie să ajungă la stație la ora 11:50, însă acesta nu a ajuns la timp și a venit cu 12 minute mai târziu decât este stabilit în orar.

Întrebați dacă s-au ciocnit cu cazuri în care transportul public nu a ajuns la stație conform orarului  afișat, unii chișinăueieni au recunoscut că uneori au așteptat peste 20 de minute până la venirea unui troleibuz sau autobuz de rută.

„Ați întâmpinat cazuri în care vă uitați la orar și ați depistat că troleibuzul sau autobuzul a întârziat și nu a venit la timp? –Au fost. – Cât de des? –Nu foarte des, dar au fost. De obicei seara târziu, după orele nouă și zece. Am așteptat aproximativ treizeci de minute. A fost ger afară, era iarna”.

„El mai degrabă vine odată în săptămână cum trebuie, și în restul timpului vine cu întârzieri practic tot timpul și cu întârzieri mari, câte jumate de oră poate să nu vină. Troleibuzele mai ales și toate care circulă pe aici, 22, 30 aproape toate. Cât timp ați așteptat de obicei, zece douăzeci de minute dar câteodată treizeci”.

„Mai ales 22 chiar dacă ar trebui să circule din cinci în cinci minute, pot să aștept și 20 și vine destul de plin. Și iarăși trebuie să aștepți pentru că măcar nu poți să urci în el”.

Potrivit urbanistului Victor Chironda, autobuzele și troleibuzele nu reușesc să respecte orarul de circulație din motiv că structura sistemului de transport în Chișinău este absolut nereglementată.

„Ele stau în ambuteiaje, lor le este greu să intre în stație din cauza automobilelor parcate. Foarte des șoferii nu respectă și nu acordă prioritate transportului public, de asta troleibuzele și autobuzele permanent întârzie”, a declarat urbanistul, Victor Chironda.

Urbanistul susține că problema ar putea fi soluționată doar în cazul în care autoritățile vor implementa un set de măsuri ce țin de reglementarea circulației transportului în oraș.

„Este vorba de organizarea liniilor separate de circulație pentru sau pistelor dedicate pentru transportul public, cel puțin pe străzile prioritare. Este vorba despre organizarea semafoarelor care ar acorda prioritate troleibuzelor. Iată acum este un proiect pilot în dezvoltare de organizare a pistelor dedicate pe bulevardul Ștefan cel Mare, și străzile Puskin, Bodoni, Mateevici acolo unde circulă troleibuzele sau un număr mare de troleibuze. S-ar putea ca primele tentative de organizare a acestor benzi să fie chiar în această vară”, a spus urbanistul.

Totodată, Victor Chironda este de părere că orarele de circulație ale transportului public ar trebui să fie electronice și fie adaptate conform necesităților pasagerilor.

„Adică omul care stă în stație el trebuie să vadă că autobuzul sau troleibuzul respectiv vine în două trei, cinci minute ca el să știe exact cât timp mai are de așteptat”, a declarat Victor Chironda.

Cât ține de microbuze, am constatat că orarul acestora nu este atașat la stațiile de așteptare, iar de cele mai dese ori sunt stopate pe marginea drumului sau la intersecții.

„ – Ce așteptați dvs aici, microbuzul ? – Da. –Dar îl stopați în afara stațiilor? – Da. –De ce? – Că așa se oprește, că aici am nevoie”.

„Foarte des pe străzile pe care circulă rutierele nu sunt stații de așteptare în genere. Ele de asta și opresc oriunde pentru că după ce au fost mutate de pe Ștefan cel Mare pe străzile secundare nu au fost amenajate acele stații de așteptare”, a comunicat urbanistul.

În Chișinău sunt 28 de rute de troleibuz, 24 de rute de autobuz și 43 de rute de microbuz.


Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării