main logo
4143

Drumul Chișinău-Giurgiulești, finalizat în proporție de 50%. Cât costă

Lucrările de construcție a drumului M3 Chișinău-Comrat-Giurgiulești-frontiera cu România (ocolirea orașului Vulcănești), km 0,000-km 8,580, au atins un progres fizic de aproximativ 52%, la 14 luni de la semnarea contractului în iunie și debutul lucrărilor în august 2023.

Drumul Chișinău-Giurgiulești, finalizat în proporție de 50%. Cât costăImagine simbol

Potrivit Administrației de Stat a Drumurilor (ASD) până la finele lunii octombrie 2024, în prezent, 6,8 km au fost asfaltați în două straturi, inclusiv intersecțiile și sectoarele cu bandă suplimentară, ceea ce reprezintă circa 80% din lungimea totală a drumului, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Sunt în plină desfășurare lucrările de construcție a terasamentului

De asemenea, au fost finalizate toate podețele de sub drumul principal și intersecțiile minore.

În ceea ce privește pasajul de la km 4+690, sunt în plină desfășurare lucrările de construcție a terasamentului superior. Au fost construiți circa 3,1 km de rigole carosabile (turnate în situ) după aprobarea sectorului experimental, datorită utilizării unui echipament specializat performant.

„Pe următoarele sectoare lucrările vor continua în primăvara lui 2025, după finalizarea terasamentului. În această etapă, antreprenorul își concentrează resursele pe lucrările de excavare și construcția terasamentului în cele două secțiuni rămase (până la km 5+000 și după 5+700), programate pentru perioada de iarnă”, precizează ASD.

Administrației de Stat a Drumurilor susține că în luna noiembrie, se preconizează instalarea grinzilor de 18 metri la podul de la km 2+965, iar ultimele lucrări de asfaltare sunt planificate pentru săptămânile următoare, după care vor fi suspendate până în primăvara anului viitor.

Pentru fluidizarea traficului, gestionarea temporară a circulației este deja implementată la conexiunea cu drumul M3, iar lucrările de marcaj rutier temporar au fost finalizate.

Acest proiect este implementat cu suportul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) iar valoarea contractului constituie circa 21,2 milioane euro.

Termenul de finalizare a lucrărilor este planificat pentru luna februarie 2026, drumul de ocolire Vulcănești urmând să faciliteze conexiunea între Chișinău, portul Giurgiulești și frontiera cu România, contribuind la modernizarea și dezvoltarea infrastructurii naționale de transport. 

De asemenea, coridorul M3 este parte integrantă a coridorului European E577 Poltava-Kirovograd-Chișinău-Giurgiulești-Galați-Slobozia. Obiectivul general al proiectului constă în reducerea costurilor transportului rutier și micșorarea timpului de parcurgere pentru beneficiarii de drumuri din țara noastră.

Cine efectuează lucrările

De notat că firma ucraineană Automagistral-Pivden (Автомагістраль-Південь), care a câștigat contractul în luna iunie 2023, a realizat anterior lucrările de reabilitare a 85,5 kilometri ai drumului național M3 Chișinău-Giurgiulești, divizate în două secțiuni și un cost de peste 30 milioane euro, în baza unui contract semnat încă în august 2018.

Până în 2021, Automagistral-Pivden era deținută oficial de doi locuitori dintr-un sat din regiunea Odesa – Valeri Korotkov (61%) și Oleg Nalivanii (39%) – dar presă locală scria că în spatele ei ar sta influentul oligarh și primar al Odesei, Ghenadi Truhanov.

Din 2021 proprietar al Automagistral-Pivden este afaceristul Oleksandr Boiko. Potrivit portalului Nashi Groshi, el este foarte apropiat de cercurile politice, iar compania este unul dintre liderii la contracte de achiziții publice pentru lucrări de reabilitare a drumurilor din țara vecină.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării