main logo
1559

Decizia Consiliului Concurenței în privința celor 31 de autobuze Isuzu

Consiliul Concurenței a decis că achiziția celor 31 de autobuze Isuzu de către Parcul urban de autobuze din Chișinău constituie ajutor de stat și este compatibilă cu mediul concurențial normal.

Decizia Consiliului Concurenței în privința celor 31 de autobuze IsuzuFoto: știri.md

Potrivit unei decizii a Consiliului Concurenței, măsura de sprijin prin alocarea din bugetul capitalei pe anul 2019, a sumei de circa 78,08 milioane lei pentru achiziția a 31 de autobuze, notificată de Primăria municipiului Chișinău constituie ajutor de stat, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Autobuzele scutite de TVA de 15,6 milioane lei

Totodată, întreprinderea a beneficiat și de importante facilități fiscale prevăzute de art. 103 alin. (1) pct. 29 din Codul fiscal al Republicii Moldova şi anume de scutirile de la plata taxei pe valoare adăugată, aplicate la importul mijloacelor de transport, destinate includerii în capitalul statutar.

Valoarea scutirii de TVA a fost de 15,615 milioane lei, iar costul autobuzelor cu TVA s-a ridicat la 93,7 milioane lei.

Drept argument pentru calificarea acestei achiziții ca ajutor de stat, primăria a folosit necesitatea modernizării Parcului Urban de Autobuze (PUA), care are unităţi de transport învechite şi care necesită alocaţii mari pentru întreţinere.

Astfel la balanța întreprinderii, la începutul anului 2019 erau înregistrate 127 autobuze care sunt uzate complet, cu vârsta medie de 18 ani și cu un parcurs mediu de 965.000 kilometri, dintre care 109 sunt implicate în procesul de transportare, iar 18 autobuze se află în conservație şi necesită o reparație capitală sau casare din cauza defecțiunilor tehnice.

În 2017, doar costurile pentru piese de schimb și materiale au constituit - 14 milioane lei sau 10,3% din totalul cheltuielilor, iar în 2018 - 12,6 milioane lei, sau 8,9% din totalul cheltuielilor.

Cheltuielile Parcului de Autobuze de 5 ori mai mari decât veniturile

Estimările prezentate de autorităţi arată că în anul 2019 veniturile din serviciul public de transport cu autobuzul în municipiul Chișinău la întreprinderea municipală vor constitui doar 37,62 milioane lei, în timp ce costurile aferente serviciului dat de cinci ori şi ceva mai mari – 194,14 milioane lei.

Diferenţa de circa 160 milioane lei este compensată de municipalitate, se arată în document, adică din bugetul local.

Potrivit autorităţilor ajutorul de stat acordat Parcului Urban de Autobuze este necesar "pentru a opera în condiţii normale de continuitate şi siguranţă a serviciului de transport public cu autobuzul în municipiul Chișinău".

"În condiţiile existenţei unei pieţe reglementate, întreprinderea nu poate percepe pentru furnizarea acestui serviciu un preţ care să depășească costurile de exploatare şi un profit rezonabil", se constată în decizia Consiliului Concurenţei.

De notat că ultima dată tarifele au fost aprobate 10 ani în urmă, pe 15 septembrie 2009 şi acestea nu acoperă costurile.

Beneficiile achiziţiei de autobuze noi

Estimările prezentate de autorităţi arată că la autobuzele noi de model Isuzu costurile de transportare a pasagerilor sunt cu 10,78% mai mici decât la autobuzele vechi.

În consecinţă veniturile anuale aferente activității prestării serviciilor de transport public în municipiul Chișinău urmează să crească cu 5,5 milioane lei, iar cheltuielile pentru piese de schimb și materiale se vor reduce cu 5,1 milioane lei, ceea ce va permite micșorarea compensațiilor din bugetul municipal.

Un alt argument este faptul că autobuzele procurate în anul 2019 "au caracteristici tehnice mult mai superioare comparativ cu autobuzele din dotare: podea joasă, rampă pentru urcarea/coborârea persoanelor cu nevoi speciale, nivelul de ecologizare a gazelor de evacuare (EURO 6), salon confortabil, iluminat, cu vizibilitate sporită, sistem de informare audio și video, funcția de îngenunchere în fața stațiilor, sistem de aer condiționat".

Din datele prezentate de primăria Chişinău Consiliului Concurenţei, rezultă că doar în prima lună de exploatare a noilor autobuze venitul întreprinderii s-a majorat cu 33,5% comparativ cu aceeași perioadă a anului 2018, iar numărul de călători transportați s-au majorat cu 244.700 sau cu 38,6% comparativ cu aceeași perioada a anului 2018.

Amintim că pe 8 februarie 2019, comisia de concurs pentru licitația de cumpărare a 31 de autobuze a selectat oferta Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd din Ciprul de Nord, o regiune considerată zonă offshore.

O investigație Mold-Street arată că firma are în calitate de fondator pe Kazim Erarslan (99%), care este asociat și la compania moldovenească Paynet Services SRL, ce deține licență de emitent de monedă electronică, dar și la alte afaceri.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării