Cum sunt apărate drepturile consumatorilor în Republica Moldova
Ieri, 15 martie, a fost marcată Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. În Republica Moldova există două entități care se ocupă de protejarea şi informarea consumatorilor. Este vorba despre Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi, mai nou, Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova.

Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor a oferit asistenţă, în anul 2024, unui număr de peste 11.000 de consumatori, cu peste 3.000 mai puțini faţă de 2023, transmite Știri.md, cu referire la tvrmoldova.md.
În schimb, a crescut numărul agenților economici care au avut nevoie de ajutorul inspectorilor - de la peste 850, în 2023, la peste 1.400, anul trecut.
În acest an, în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare, a fost creat şi Centrul Unic de Apel pentru Consumatori. De la deschidere şi până în prezent, au fost recepționate peste 1.800 de apeluri din partea consumatorilor.
„Cu regret, sunt serviciile prestate necorespunzător cum ar fi servicii auto, servicii de curăţenie, servicii de frizerie, servicii de curăţătorie. Şi nu este neapărat că aceste servicii sunt prestate necorespunzător, dar ar fi şi vina şi a consultantului, dar şi a consumatorului că semnează tot ce i se dă fără ca să citească prescripţia. Anul acesta, punem accentul ca mai mulţi agenţi economici să fie consultaţi, deoarece să fie informat cum să satisfacă un consumator”, susține Tatiana Frunză, şef, Direcţia Informarea Consumatorului şi Mediului de Afaceri.
Anul trecut, la Chişinău a fost inaugurat Centrul European al Consumatorilor.
„Mandatul Centrului European este de a asista în soluționarea pe cale amiabilă a litigiilor create între consumatori, cetăţeni ai Republicii Moldova atunci când aceștia achiziționează bunuri şi servicii de pe piața UE, dar şi asistarea cetățenilor UE când fac achiziții de pe piaţa din RM. Am interacționat cu alte centre europene ale consumatorilor inclusiv cu cel din România. Avem semnat un acord de parteneriat care ne va permite să ne extindem activitatea noastră şi să ne putem asista consumatorii”, spune Mihaela Pascal, director executiv, Centrul European al Consumatorilor.