Cum luptă profesorii din stânga Nistrului pentru limba română
În ajunul Zilei Limbii Române, marcată pe 31 august, foști și actuali directori ai școlilor cu predare în limba română din stânga Nistrului au vorbit cu Ziarul de Gardă despre lupta de peste trei decenii pentru păstrarea identității și a dreptului la educație în limba maternă.

Ion Iovcev, fost director al Liceului „Lucian Blaga” din Tiraspol, a spus că limba română înseamnă totul pentru el, fiind „Patria și existența noastră ca neam”. El a povestit că, de-a lungul anilor, a trecut prin amenințări, rețineri, devastări ale școlii și chiar tentative de intimidare cu moartea, dar a subliniat că lupta pentru libertate și pentru păstrarea limbii nu a putut fi învinsă, transmite Știri.md cu referire la zdg.md.
„Nu poți distruge o limbă cu un Kalașnikov”, a declarat acesta, adăugând că școlile românești din Transnistria există datorită efortului comun al profesorilor, părinților și elevilor.
Raisa Salcutan Pădurean, directoare adjunctă la același liceu, a spus că 31 august este „mai mult decât o sărbătoare” pentru cei care trăiesc în zona de ocupație. Ea a subliniat că profesorii se simt învingători, chiar dacă sunt constrânși de regimul separatist, și a remarcat faptul că tot mai mulți elevi, inclusiv de etnie rusă, își doresc să studieze limba română. „Avem bucuria de a rezista, dar și tristețea că nu putem sărbători în libertate”, a declarat ea.
Eleonora Cercavschi, directoarea Liceului „Ștefan cel Mare” din Grigoriopol, a spus că se consideră o învingătoare pentru că a reușit să mențină activă o școală cu predare în limba română chiar „în centrul separatiștilor”. Ea a precizat că numărul elevilor crește de la an la an, fapt ce confirmă rezistența acestor instituții.
La rândul său, Maria Roibu, directoarea Liceului „Alexandru cel Bun” din Bender, a spus că va depune eforturi atâta timp cât va avea putere pentru ca elevii să poată învăța în limba română. Ea a menționat că, în pofida greutăților, condițiile de studiu s-au îmbunătățit semnificativ, iar interesul copiilor pentru școlile românești este în creștere.
Cei patru directori afirmă că, deși școlile lor funcționează sub presiunea autorităților separatiste, rezistența și perseverența comunităților școlare demonstrează că lupta pentru limba română nu a fost zadarnică.