main logo
1824

Consiliul pentru Egalitate critică denumirea materiei Istoria Românilor

Consiliul pentru Egalitate a emis un aviz consultativ în cauza nr. 150/20, prin care constată caracterul discriminatoriu al denumirii disciplinei școlare „Istoria Românilor”. Decizia vine în urma unei sesizări înaintate de un grup de activiști civici, printre care se numără și Dumitru Roibu – director executiv al YMCA Moldova și vicepreședinte al organizației obștești „Mișcarea-Moldovenii”.

Consiliul pentru Egalitate critică denumirea materiei Istoria RomânilorFoto: imagine simbol

„Acest aviz este o victorie pentru Moldoveni. Noi am solicitat în repetate rânduri poziția consiliului încă din 2019. Era un lucru evident, denumirea de Istoria Românilor este una antinațională, antimoldovenească și este una discriminatorie. Urmează să ne concentrăm eforturile pentru a pune presiune pe Ministerul Educației și Cercetării să schimbe denumirea obiectului și conținutul manualelor. Urmează o luptă grea, e abia începutul”, menționează Directorul executiv al YMCA Moldova, Dumitru Roibu, tot el director executiv și vicepreședinte al organizației obștești Mișcarea-Moldovenii, transmite Știri.md cu referire la noi.md.

Sesizarea reclamă faptul că denumirea actuală a disciplinei favorizează o identitate etnică specifică în detrimentul celorlalte comunități din Republica Moldova și încalcă principiul egalității în educație. Potrivit Consiliului, formularea „Istoria Românilor” este problematică într-un stat caracterizat prin diversitate etnică, unde majoritatea populației (peste 75%, conform recensământului din 2024) se autoidentifică drept moldoveni, iar românii constituie sub 8%.

„Denumirea disciplinei, care face referire doar la un grup etnic, ar putea crea un sentiment de inegalitate sau excludere pentru elevii din rândul minorităților etnice, generând resentimente, contrar obiectivelor de combatere a intoleranței și asigurării coeziunii sociale”, se menționează în aviz.

Consiliul atrage atenția că, deși conținutul curricular include referințe la minorități, titulatura disciplinei rămâne una etnocentrică și nu reflectă pluralismul real al societății. Recomandările internaționale – inclusiv ale Consiliului Europei, OSCE și UNESCO – încurajează o abordare istorică incluzivă, care să reflecte contribuțiile tuturor grupurilor etnice și să evite formulele ideologice sau naționaliste.

În concluzie, Consiliul recomandă Ministerului Educației și Cercetării să revizuiască denumirea disciplinei, optând pentru o formulă neutră din punct de vedere etnic, în acord cu standardele internaționale privind drepturile omului și incluziunea în educație.

Anterior, deputații din opoziție au cerut audierea ministrului Educației, Dan Perciun, pe scandalul legat de manualele de istorie pentru clasele liceale, în special cele pentru elevii din a 12-a. Acestea ar denatura mai multe evenimente sau perioade întregi și l-ar glorifica pe Ion Antonescu. Ca și celelalte propuneri, solicitarea a fost respinsă de deputații PAS, cu o explicație evazivă, că „ministerul a oferit un răspuns celor care au solicitat”.

Între timp, ministrul Educației a ieșit cu explicații.

„Crimele regimului Antonescu împotriva evreilor din România și Basarabia sunt de nejustificat. Această realitate este afirmată fără echivoc și în noul manual de istorie pentru clasa a XII-a, elaborat și evaluat de unii dintre cei mai respectați istorici din țară. Totuși, pentru a preveni orice speculații pe acest subiect, Ministerul Educației și Cercetării va solicita direct o recenzie a manualului din partea Yad Vashem, Memorialul Victimelor Holocaustului. Concluziile acestei evaluări vor fi integrate în deciziile ulterioare”, a declarat MEC.

Citește și PSRM critică noul manual de Istorie pentru clasa a XII-a

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării