main logo
892

Cine va măsura cotele de audienţă TV în Moldova

Dreptul de măsurare a cotelor de audienţă TV va fi exercitat de compania „AGB-Nieslen". Care activează în Moldova de peste 15 ani.

Cine va măsura cotele de audienţă TV în Moldova

Potrivit agenţiei Infotag, această decizie a fost luată săptămâna trecută de comisia de concurs, formată de Consiliul Audiovizualului.

Preşedintele comisiei, directorul postului de televiziune Agro-TV, Eugen Sârbu, a comunicat jurnaliştilor că decizia a fost luată cu voturile a 11 din 12 membri ai comisiei, unul s-a abţinut.

De menţionat că ofertele de participare au fost remise în adresa mai multor companii, însă au fost recepţionate mai multe refuzuri decât oferte. Singura ofertă primită este de la compania AGB Nieslen - măsurătorul de audienţă ce activează în Republica Moldova.

Compania britanică "AGB-Nieslen" a fost singura care a depus cerere de participare la concurs. Potrivit ofertei, măsurătorile vor fi efectuate de întreprinderea sa subsidiară "TV MR MLD" SRL, care efectuează măsurători ale pieţei de televiziune a Moldovei din 2004.

Decizia comisiei a fost protestată de postul de televiziune ProTV-Chişinău, care consideră că concursul nu a fost corect.

"În componenţa comisiei au intrat reprezentanţi a cinci posturi de televiziune, dintre care patru vând publicitate prin intermediul a două case de vânzări acuzate de înţelegere de cartel, precum şi cinci agenţii de publicitate şi doi clienţi locali. Membrii comisiei nu au experienţa necesară în acest domeniu, dar au format de sine stătător sarcina pentru participanţii la concurs", se arată într-o declaraţie a postul de televiziune.

Preşedintele Consiliului Audiovizualului, Dragoş Vicol, a respins acuzaţiile în adresa instituţiei. El a amintit că, potrivit Codului serviciilor media audiovizuale, Consiliul este obligat să desfăşoare concursul şi să selecteze compania ce va efectua măsurătorile de audienţă tv.

"La concurs au fost invitate să participe şi alte companii specializate. În special, au fost trimise invitaţii companiilor "Kantar" din Marea Britanie şi "GFK" din Germania. Însă ele nu şi-au prezentat ofertele", a spus Vicol.

Surse din cadrul pieţei de publicitate a Moldovei au comunicat corespondentului agenţiei INFOTAG că "AGB-Nieslen" activează în Republica Moldova începând cu anul 2004. Atunci ea a instalat peoplemeter prin care se efectuează măsurarea audienţei la fiecare canal. Canalele plătesc pentru măsurătorile primite în funcţie de ratingul lor. Datele sunt cumpărate şi de agenţiile de publicitate şi de alţi clienţi interesaţi de plasarea publicităţii la televiziune după punctele de rating (GRP).

Compania "TV MR MLD" SRL a fost criticată în mod repetat de canalele de televiziune, care sunt nemulţumite de ratingul scăzut. Însă alte companii de efectuare a măsurărilor nu doresc să intre pe piaţă, deoarece echipamentele de măsurare sunt costisitoare şi nu se recuperează din cauza pieţei limitate a publicităţii din Moldova.

Posturile de televiziune nemulţumite au comandat măsurători alternative prin intermediul sondajelor sociologice periodice ale telespectatorilor. În special, postul de televiziune ProTV-Chişinău participă la măsurători şi cumpără date, dar refuză să vândă publicitate în baza punctelor de rating, deoarece acest lucru este neprofitabil din punct de vedere economic. 

Canalul a contestat rezultatele concursului şi şi-a anunţat intenţia de a continua să vândă publicitate reieşind din costul unui minut.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării