Ce cred elevii despre interzicerea telefoanelor în timpul lecțiilor
Guvernul a interzis elevilor să utilizeze telefoanele mobile în timpul lecțiilor. Până a intra în vigoare, legea urmează să fie votată și de deputați. Acest lucru ar urma să se întâmple până la sfârșitul lui 2024.
Între timp, reporterii diez.md au decis să afle ce cred „principalii vizați” despre noua inițiativă, transmite Știri.md.
Majoritatea elevilor au spus că în instituțiile lor deja a fost interzisă utilizarea telefoanelor. Totuși, regula se întâmplă să mai fie ocolită, fiindcă unii elevi vin cu două gadgeturi la lecții, fie le depozitează în cutie abia atunci când profesorul observă absența lor.
„În liceul nostru, telefoanele deja au fost interzise. În clasă există o cutie numerotată unde acestea sunt păstrate pe durata lecțiilor. Deși elevii știu că își vor primi telefoanele înapoi în pauză, nu toți sunt dispuși să renunțe la ele timp de 45 de minute.
Unii recurg la soluții mai «ingenioase», cum ar fi să lase în cutie telefoane mai vechi sau pur și simplu să ignore regula, mizând pe faptul că profesorul nu va observa lipsa gadgetului. Elevii sunt trimiși la director doar dacă profesorul solicită telefonul de mai multe ori, ceea ce reduce din eficiența regulii”, spune Alexandra Stepanchevici, cl. a XI-a, Liceul Teoretic „Vasile Coroban”.
„În fostul an școlar, noi amplasam telefoanele într-o cutie specială sau pe o bancă din clasă. Anul acesta, telefoanele au fost colectate mai rar, cel puțin la mine în clasă. Personal, nu mă simt confortabil când telefonul meu este depozitat într-o cutie, fiindcă eu oricum nu-l folosesc în timpul orelor.
Totodată, în lipsa telefoanelor, unii elevi pot găsi alte activități. Acest lucru poate duce la mai multă gălăgie în clasă, colegii începând să vorbească între ei”, zice Rusu Nadejda, cl. a XII-a, Liceul Teoretic „Ioan Sârbu”.
Vorbind despre beneficiile legii, părerile sunt împărțite. Unii tineri cred că legea va avea efecte pozitive doar dacă va fi respectată, alții spun că eficiența elevilor se rezumă doar la atitudinea lor față de lecție.
„Elevii nu vor mai fi distrași de rețelele de socializare și vor fi mai atenți la lecții. Totuși, eu cred că cei care nu sunt motivați să învețe nu vor deveni neapărat mai interesați doar prin eliminarea telefoanelor. În astfel de cazuri, problema ține mai degrabă de atitudinea tinerilor față de educație și de modul în care își stabilesc prioritățile”, declară Vlada Sîrghi, cl. a XII- a, Liceul Teoretic „George Meniuc”.
Un aspect pozitiv al noii legi este că elevii vor veni la ore cu manuale și caiete și vor fi mai atenți. Pe de altă parte, există riscul ca profesorii să fie transformați treptat în «jandarmi» și elevii să aducă mai multe telefoane pentru a ocoli regula.
„Ar fi fain ca Ministerul să elaboreze o strategie care să stimuleze interesul elevilor la ore și să sprijine profesorii în găsirea unor metode noi de predare. Aceste metode ar trebuie să includă și utilizarea tehnologiilor”, menționează Ion Cernica, cl. a XII-a, Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi”.
De ce interzicerea totală a telefoanelor nu este o idee bună
Elevii mai spun că utilizarea gadgeturilor în scopuri educaționale este benefică, deoarece ea vine la pachet cu o serie de avantaje la care elevii nu pot avea acces fără a utiliza un telefon.
„Noua lege va fi destul de eficientă, în cazul în care va fi respectată. Mulți tineri conștientizează că telefoanele mobile nu le permit să se concentreze pe deplin în timpul orelor, dar nu se pot abține din a le folosi. Cred că o astfel de interdicție ar putea rezolva problema.
E un fapt pozitiv că gadgeturile vor putea fi folosite în scopuri educaționale. Metodele de predare care implică tehnologia ar trebui folosite mai des”, explică Bianca-Sofia Leahu, cl. a XII-a, Liceul Teoretic „Orizont”.
„În școala noastră această regulă este o practică de mult timp. În toate clasele, telefoanele sunt lăsate într-o cutiuță la începutul orei, iar profesorii ne permit să le folosim doar atunci când este absolut necesar – de exemplu, pentru a deschide o fișă pe Google Classroom sau pentru a participa la un test pe Google Forms.
Nu mi se pare ceva ieșit din comun, mai ales că tentația de a pierde timpul pe telefon în loc să ne concentrăm la lecții este mare. Totuși, cred că este important ca această regulă să fie aplicată cu echilibru. Telefonul poate fi un instrument util în cadrul lecțiilor interactive sau pentru a accesa informații rapide. Dacă s-ar interzice complet, ar fi păcat să pierdem aceste avantaje”, accentuează Bacinschi Cristian, cl. a XII-a, Liceul Teoretic „Orizont”.
„Interzicerea telefoanelor mobile nu ar trebui să ignore potențialul tehnologiei ce poate fi folosit în procesul educațional. În loc să fie văzute doar ca o distragere, telefoanele pot fi integrate ca instrumente utile pentru cercetare, aplicații educative sau organizare. Spre exemplu, atunci când apare un cuvânt greu, noi îl putem căuta rapid în dicționare”, spune Andreea Țurcan, cl. XII-a, Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare”.
Amintim că în data de 20 noiembrie, miniștrii au votat introducerea în Codul educației a unui articol care interzice utilizarea telefoanelor mobile în timpul lecțiilor. Elevii vor putea utiliza gadgeturile doar în scopuri educaționale, dacă acest lucru va fi permis de profesori, fie în situații de urgență sau cazuri care implică sănătatea elevilor.
Autoritățile au anunțat la finele lunii august că gadgeturile nu vor fi interzise total, dar ar urma să fie depozitate într-o cutie specială și oferite elevilor în pauză.
În luna iunie, MEC a postat pe Facebook un chestionar privind interzicerea telefoanelor în școli. La el au răspuns aproximativ 13 000 de persoane, 48 % susținând interzicerea completă a telefoanelor mobile în școli.