main logo
692

Ce arată rapoartele privind concesionarea Aeroportului și privatizarea Air Moldova

Comisia de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice a dezvăluit detalii din rapoartele privind legalitatea concesionării Aeroportului Chișinău și cea de privatizarea a Air Moldova.

Ce arată rapoartele experților privind concesionarea AeroportuluiFoto: 1news.md

Unul dintre consultanți ce s-a ocupat de expertiza concesionării Aeroportului Chișinău, avocatul Eduard Digore, a declarat că este vorba despre o analiză de ordin juridic, bazată pe documentele puse la dispoziție de către Comisia de anchetă și pe fapte constatate, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Concurs câștigat de o companie ce nu a fost invitată

Potrivit expertului, de la decizia de a organiza un concurs închis cu privire la selectarea concesionarului ar porni întreaga viciere a procedurii. 

Astfel Comisia de concurs a delegat o parte din atribuțiile sale, destul de importante, Aeroportului, deși nu avea dreptul să facă acest lucru. În aceste condiții nu se cunoaște nici dacă a fost asigurată securitatea ofertelor depuse, fapt de care era responsabil statul, dar nu s-a ocupat, susține Digore.

„Studiul nu face trimitere la taxa de modernizare. În Hotărârea de Guvern ulterioară, din 23 mai, se schimbă obiectul concesiunii, el nu este ”Întreprindere de Stat”, dar obiect de gestiune al activelor. Am constatat că unele acte sunt întocmite de specialiști din domeniul economic, dar nu juriști”, a menționat avocatul.

Totodată, el a spus că cele ”trei companii dintre care două din Rusia și Avia Invest de drept moldovenesc”, care au semnat un Acord în baza căruia au participat la concurs și l-au câștigat nici nu au fost invitate pentru a participa.

Cât despre îndeplinirea angajamentelor investiționale, expertul a susținut că „obligația de bază era să facă niște investiții proprii pe anumite faze contractale”. 

„Din informația deținută, concesionarul nu și-a onorat obligațiile în termen privind prima fază de executare a lucrărilor și investiții proprii”, a notat Eduard Digore.

Promisiuni neîndeplinite

În aceeași ședință, a fost prezentat și raportul preliminar cu privire la legalitatea privatizării companiei aeriene Air Moldova, în care se constată că pe parcursul anilor 2017-2018, a fost creată impresia că întreprinderea este în prag de faliment și trebuie înstrăinată urgent, a declarat Victor Neaga, un alt consultant.

Totodată el a susținut că pe 2 octombrie 2018, când a fost semnat contactul de vânzare-cumpărare, reprezentanții statului și reprezentanții ofertantului au venit cu declarații destul de tari, printre care faptul că până la finele anului 2019 vor fi lansate șapte rute noi. 

„Acum vedem că nu există astfel de rute noi”, a afirmat expertul. 

Potrivit lui, și monitorizarea post-privatizare a fost la cel mai jos nivel. S-a mai constatat că nu au fost înregistrate diferențe mari între situația de până la privatizarea companie și după, iar datoriile pe care le înregistra Air Moldova nu au fost achitate. 

„Concluziile experților sunt că scopul privatizării nu a fost realizat și există suspiciuni rezonabile despre faptul că proprietatea statului a fost delapidată după care privatizată cu grave încălcări de procedură”, a mai spus Victor Neaga.

Președintele Comisiei, Igor Munteanu, a declarat că, după ce Comisia a luat act de cele două rapoarte, acestea urmează să fie prezentate în plenul Parlamentului, în termen de 7-10 zile. 

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării