main logo
701

Care sunt principalele probleme semnalate de consumatori la ANSA

Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, în parteneriat cu Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) și cu participarea Centrului European al Consumatorului din Republica Moldova (ECC Moldova), a organizat un club de presă dedicat protecției consumatorilor în domeniul alimentar și al serviciilor de alimentație publică.

Care sunt principalele probleme semnalate de consumatori la ANSAFoto: Expert-Group

Participanții la eveniment au discutat principalele probleme semnalate de consumatori și răspunsurile instituționale la acestea. Totodată, au fost abordate o serie de teme relevante, printre care:

  • competențele ANSA în domeniul siguranței alimentelor și serviciilor de alimentație publică;
  • dinamica petițiilor și cele mai frecvent reclamate produse și servicii;
  • ce înseamnă un produs sau serviciu neconform și cum pot acționa consumatorii;
  • măsurile preventive aplicate de ANSA înainte de deschiderea taberelor de vară pentru copii;
  • cazurile recente de pestă porcină și măsurile de intervenție;
  • monitorizarea prezenței produselor expirate sau neconforme pe rafturile magazinelor;
  • colaborarea ANSA cu spitalele în situațiile de intoxicații alimentare;
  • modul în care sunt verificate respectarea normelor privind congelarea și recongelarea produselor;
  • verificarea etichetării produselor marcate „eco”, „bio”;
  • necesitatea și perspectivele dezvoltării unui mecanism de alertă rapidă pentru retragerea alimentelor periculoase de pe piață, transmite Știri.md.

Un punct important abordat a fost crearea unei direcții dedicate protecției drepturilor consumatorilor în cadrul ANSA, care va contribui la consolidarea răspunsului instituțional în fața riscurilor de ordin alimentar.

În cadrul discuțiilor, directorul ANSA, Radu Musteața, a subliniat că cele mai frecvente plângeri din partea consumatorilor vizează comercializarea produselor cu termen de valabilitate expirat. Alte probleme majore includ lipsa informațiilor complete și corecte pe etichete, inclusiv în limba română, nerespectarea gramajului în unitățile de alimentație publică și prezența alergenilor nedeclarați. 

Anul trecut, Agenția a înregistrat aproximativ 1.000 de sesizări, majoritatea provenind din municipiul Chișinău, fapt ce indică o necesitate de a intensifica informarea consumatorilor.

„Este important ca fiecare consumator, când procură un produs alimentar, să verifice termenul de valabilitate și să păstreze bonul fiscal. Acesta este esențial pentru a putea interveni în cazul unei nereguli. Cu cât vom avea mai multe sesizări argumentate, cu atât și operatorii economici vor fi mai atenți și mai responsabili”, a declarat Radu Musteața. 

Directorul ANSA a mai menționat că agenția desfășoară controale planificate și inopinate, cu o atenție sporită în perioada caniculară, și aplică amenzi ce pot ajunge până la 500 de unități convenționale (25.000 de lei) pentru încălcări precum vânzarea produselor expirate.

Pe lângă problemele menționate, oficialul a adus în discuție și campaniile de monitorizare a ANSA privind frauda alimentară, cum ar fi depistarea înlocuitorilor de proteină animală (soia) în produsele din carne, și verificarea respectării standardelor pentru pesticide în fructe și legume, atât de origine autohtonă, cât și din import.

La rândul său, reprezentanta Centrului European al Consumatorului din Republica Moldova, Mihaela Pascal, a vorbit despre riscurile alimentare specifice sezonului estival și despre importanța alegerii unor unități sigure de consum.

„Odată cu intensificarea călătoriilor și a vacanțelor în perioada estivală, consumatorii sunt expuși mai frecvent riscurilor alimentare, în special în spațiile HoReCa, unde verificarea etichetelor, a termenului de valabilitate sau a originii ingredientelor este mai dificilă. Din acest motiv, recomandăm consumul exclusiv în unități autorizate și solicitarea de informații suplimentare despre produsele servite sau achiziționate. Protecția consumatorilor nu se oprește la frontieră – iar ECC Moldova își reafirmă angajamentul de a interveni ori de câte ori drepturile cetățenilor sunt încălcate, inclusiv în context transfrontalier”, a menționat ea.

Urmărește discuția integrală și află mai multe detalii despre măsurile de protecție a consumatorilor în domeniul alimentar, accesând înregistrarea video a evenimentului:

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării