Când se sărbătorește cu adevărat Sfântul Ierarh Foca
Astăzi, când creștinii ortodocși de stil vechi sărbătoresc pe Sfânta Maria Magdalena și pe marele Mucenic Foca, Maxim Melinti, preot la Biserica Ghidighici a venit cu mai multe precizări privind pomenirea Sfântului Foca.

Potrivit lui, Sfântul Foca se pomenește de fapt a doua zi după Maria Magdalena – 5 august (23 iulie stil vechi), și a treia zi după Sfântul Ilie. Cel puțin asta se menționează în în Ceaslov, Liturghier, Mineul și Evanghelie, susține preotul, transmite Știri.md.
Despre Mucenicul Foca, tradiția populară spune că acesta pedepseşte cu arșiță şi grindină, în cazul în care sărbătoarea nu se cinstește și, de aceea, în această zi nu se aprinde focul şi nu se coace pâine în cuptor. Tradiția spune că Sfântul Foca umblă prin cer într-un car de foc, purtând în mână un bici care arde, așteptând cu nerăbdare ziua pomenirii sale. Originea vine de la numele sfântul Foca, care ar domina cu Focul, asemenea zeilor Greciei și Romii antice.
Totuși, preotul spune că în realitate, Sfântul Mucenic Foca a fost episcop de Sinope, ale cărui moaște au fost aduse la Constantinopol în ziua de 23 iulie (5 august stil nou), anul 403. Deoarece la romani „phoque” era o divinitate ce trăia în adâncurile mării, sfântul martir din vremea împăratului Traian a fost învestit ca patron al corăbierilor.
„Sf. Foca este ocrotitorul celor care navighează pe ape. Ce treabă are cu focul? Numai niște neștiutori pot crede că dacă a luat foc ceva de la aragaz sau scurtcircuit, din cauza instalației defecte, este o pedeapsă”, a menționat Maxim Melinti.
Mai mult, preotul accentuează că superstițiile legate de aprinderea focului în această zi nu au niciun temei biblic și bisericesc.
„Sunt rămășite păgâne care pot fi considerate ca parte a folclorului, și, nicidecum, regula sau canon bisericesc. Mai ales, că greșit, sub influența calendarului rus, sărbătorim într-o zi cu Maria Magdalena, deși cărțile bisericești – Evanghelia și Mineul arătă că pomenirea Sfântului Foca se face a două zi, după Magdalena. Și încă ceva. Toți care promovează acest cult păgân, clerici și credincioși, cad sub canoul 62 de la Sinodul din Trulan (692) subliniază faptul că praznicele și datinile păgânești trebuie să fie scoase din vieţuirea credincioşilor, urmând ca cei care vor încălca această dispoziție să fie caterisiți sau afurisiți: „De aceea, cei care de acum înainte s-ar apuca sa facă ceva din cele zise mai înainte, după ce au fost puşi în cunoştinţă, poruncim ca aceştia, dacă ar fi clerici, să se caterisească, iar dacă ar fi laici, să se afurisească””, a scris preotul într-un mesaj publicat pe rețelele sociale.
Așadar, conform preotului, creștinii trebuie să țină cont:
- Sfântul Foca se pomenește în următoare zi, după Maria Magdalena, adică 23 iulie (stil vechi) și 5 august (stil nou).
- Sfântul Foca nu are nimic comun cu substantivul românesc – focul.
- Orice practică păgâne trebuie să fie eliminată din viața creștinului și, trecută în revista folclorului și tradițiilor populare, dar nicidecum creștine.
- Mass-media din Republica Moldova să nu mai amintească că pe 4 august e Foca, și creștinii în ziua respectivă nu aprind focul ca să nu fie pedepsiți de Sfântul Foca.
- Nu Foca – ci Sfântul Ierarh Foca, nu Ilie-Palie – ci Sfântul Prooroc Ilie, nu Pintilii-Călătorul – ci Sfântul Mare Mucenic Pantelimon, nu Chirica-Șchiopul – ci Sfinții Mucenici Chiric și Iulita, nu Rusalii - ci Cincizecime sau Duminica Mare, nu Sânzâene - ci Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul.