main logo
532

Avertisment pentru adulți: Copiii observă totul dimprejur

Adulţii sunt foarte buni să-şi concentreze atenţia selectiv, asupra unui anumit element, în timp ce copiii nu ignoră nimic.

Avertisment pentru adulți: Copiii observă totul dimprejur

Această diferenţă îi poate ajuta pe copii să se descurce mai bine decât adulţii în unele situaţii de învăţare, sugerează un nou studiu al cercetătorilor americani, transmite Știri.md cu referire la Adevărul.ro.

Adulţii sunt foarte buni să acorde atenţie numai la ceea ce li se spune, dar copiii nu ignoră nimic. 

Această diferenţă poate ajuta copiii să se descurce mai bine decât adulţii în unele situaţii de învăţare, sugerează un nou studiu citat de Science Daily. 

Cercetătorii au surprins adulţii şi copiii de 4 şi 5 ani participanţi într-un studiu, transformând informaţiile care nu aveau importanţă la începutul experimentului, dintr-o dată, în informaţii importante pentru o sarcină pe care trebuiau s-o îndeplinească.

„Adulţii au avut greutăţi de reajustare pentru că nu au reţinut informaţiile despre care credeau că nu ar fi importante”, a declarat Vladimir Sloutsky, coautor al studiului şi profesor de psihologie la Universitatea de Stat din Ohio.

„Copiii, pe de altă parte, s-au adaptat rapid la noile circumstanţe, pentru că nu ignorau nimic. Sunt sigur că mulţi părinţi vor recunoaşte acea tendinţă a copiilor de a observa totul, chiar şi atunci când doriţi să nu facă asta”, spune cercetătorul. 

Sloutsky a condus studiul împreună cu Nathaniel Blanco, un cercetător postdoctoral în psihologie. Cercetările lor au fost publicate online în revista Developmental Psychology şi vor apărea într-o ediţie tipărită viitoare.

Rezultatele arată că copiii au tendinţa de a-şi distribui atenţia pe scară largă, în timp ce adulţii folosesc atenţia selectivă pentru a se concentra pe informaţiile despre care cred că sunt mai importante, a spus Sloutsky.

„Distribuirea atenţiei poate fi adaptativă pentru copiii mici. Prin faptul că sunt atenţi la toate, adună mai multe informaţii lucru care îi ajută să înveţe mai multe”, a spus Blanco.

Într-un studiu, cercetătorii au avut 34 de adulţi şi 36 de copii de 4 ani care au participat la o sarcină de învăţare. Li s-au prezentat imagini colorate cu creaturi „extraterestre”, pe un computer, care aveau şapte caracteristici identificabile, inclusiv antene, cap şi coadă.

Participanţilor li s-a spus că există două tipuri de creaturi, numite Flurps şi Jalets, şi că trebuie să îşi dea seama care sunt acestea.

O caracteristică a fost întotdeauna diferită la Flurps faţă de Jalets - de exemplu, Jalets puteau avea o coadă albastră şi Flurps o coadă portocalie. În plus, copiilor şi adulţilor li s-a spus că majoritatea (dar nu toţi) din Flurps au un anumit tip de caracteristică, cum ar fi antenele roz.

Una dintre caracteristici nu a fost menţionată niciodată în instrucţiuni şi nu diferă între tipurile de creaturi. Aceasta a fost ceea ce cercetătorii au numit „caracteristica irelevantă”.

După antrenament, participanţilor li s-a arătat o serie de imagini ale creaturilor de pe ecranul computerului şi au primit sarcina de a indica dacă a fost un Flurp sau un Jalet. Dar, la jumătatea studiului, cercetătorii au făcut o schimbare inopinată: caracteristica irelevantă a devenit caracteristica care va determina dacă creatura era un Flurp sau un Jalet. Această caracteristică, care fusese aceeaşi pentru ambele creaturi înainte de schimbare, era acum diferită.

După schimbare, adulţii au fost mai confuzi decât copiii - au avut mai puţine şanse să înveţe importanţa noii caracteristici.

În schimb, copiii şi-au dat seama repede că funcţia anterior irelevantă a fost acum caracteristica care va dezvălui întotdeauna diferenţa dintre Flurps şi Jalets.  Adulţii au încercat să utilizeze regulile probabilistice (cum ar fi „majoritatea Flurps-urilor au antene roz”) pentru a-şi ghida alegerile după schimb.

În acest studiu, adulţii au suferit de „neatenţie învăţată”, a spus Blanco. Aceştia nu au acordat atenţie caracteristicii care era atunci irelevantă, deoarece au crezut că nu va fi importantă. Copii la fel de tineri ca cei din acest studiu au adesea dificultăţi în a-şi concentra atenţia în modul în care au făcut-o adulţii, a spus Sloutsky. „Motivul imediat este imaturitatea cortexului pre-frontal”, a spus el. „Dar credem că distribuirea atenţiei în general îi ajută să înveţe mai multe.”

Sloutsky a subliniat că adulţii nu au nicio problemă în a-şi distribui atenţia în mai multe zone, dacă este necesar. Dar în multe sarcini pe care adulţii le fac în fiecare zi, atenţia selectivă este utilă.

„Este clar că pentru performanţe optime la majoritatea locurilor de muncă, este necesară o atenţie selectivă. Dar atenţia distribuită poate fi utilă atunci când înveţi ceva nou şi trebuie să vezi tot ce se întâmplă”, concluzionează cercetătorul. 

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării