main logo
755

Autostrada Unirii: Moldova nu mai crede în promisiuni, ci în șantiere

"Moldova nu mai crede în promisiuni, ci în șantiere". Declarația a fost făcută la RFI România de omul de afaceri Ștefan Mandachi după ce mai mulți miniștri PNL s-au lăudat la Iași că din 2027 vom circula pe A8.

Autostrada Unirii: Moldova nu mai crede în promisiuni, ci în șantiereFoto: Facebook/Ștefan Mandachi

Numai că bâlbâielile guvernamentale au transformat planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2020-2030 într-o glumă amară. De pe lista investițiilor care trebuiau aprobate de Executiv lipseau autostrăzile din Moldova, transmite Știri.md cu referire la Rfi.ro.

Campania electorală a început chiar dacă startul oficial nu a fost dat încă. La Iași, ministrul Transporturilor a prezentat cu fast, în fața primarilor PNL și în transmisii live planșe cu sute de milioane de euro care vor fi investite în zona Moldovei.

S-a acordat pe tronson, pe secţiunea Târgu Mureş-Târgu Neamţ, extensie de timp de şase luni de zile. Asta înseamnă că la începutul anului, ianuarie 2021, avem finalizată revizuirea studiului de fezabilitate. Etapa următoare este etapa de scoatere la licitaţie, proiectare şi execuţie pentru aproximativ 200 de kilometri.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declară foarte sigur. În 2027 vom circula pe autostradă dacă...

Toată lumea întreabă când! Dacă nu vom avea contestaţii, dacă procedurile sunt în linie dreaptă, ne propuneam să schimbăm modul în care se judecă aceste contestaţi, să nu stăm ani de zile în contestaţii atunci în anul 2027 ar trebui să putem circula pe autostrada Unirii. 

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, aplaudat de membrii PNL este contrazis de omul de afaceri Ștefan Mandachi, cel care a construit primul metru de autostradă din Moldova.

"Eu am răspuns concret în filmul pe care l-am regizat “30 de ani şi 15 minute“. Din 2007 tot stăm în jurul acestor promisiuni, în 2007 ni s-a promis că în 2015 vom avea o reţea de autostrăzi care o să taie România de la Nord la Sud şi de la Est la Vest. Dacă mă întrebaţi pe mine, eu nu cred în nicio promisiune până când nu văd şantierul efectiv început. În primul rând avem nevoie de infrastructură rutieră. De la Suceava la Iaşi avem 21 de sate şi patru căi ferate. Cred că infrastructura rutieră e cea mai important pentru a ne putea dezvolta şi noi cei din Nordul Moldovei pentru că suntem izolaţi în propria ţară. Şi aeroporturile şi căile ferate sunt importante dar cum să mai sperăm la căi ferate dacă noi nu avem un metru de autostradă în toată Moldova. E greu de crezut. Toate autostrăzile sunt doar pe hârtie", declară Ștefan Mandachi.

În plină sărbătoare a declarațiilor politice electorale de la Iași a intrat și ministrul Fondurilor Europene. Dar în timp ce ploua cu promisiuni la Iași, în ședința de guvern de vineri 6 august, urma să intre spre aprobare lista marilor investiții prioritare. Marea absentă, Autostrada Unirii. Și A7 a fost uitată. Iașul și Moldova, ca și inexistente. Luați prin surprindere de întrebări, liderii au ridicat din umeri, au pus mâna pe telefoane. 

Ministrul Mediului, Costel Alexe, preşedinte PNL Iaşi, candidat la preşedinţia Consiliului Judeţean Iaşi: "Vreau să mulțumesc public mass-media din Iași, societății civile și tuturor celor implicați care au semnalat ieri faptul că acest document de lucru, memorandum redactat de Ministerul Finanțelor Publice, care nu fusese încă dezbătut și aprobat în ședința de Guvern (ci era în stadiu de proiect), omisese, dintr-o regretabilă eroare, autostrăzile care vor conecta Iașul și Moldova. Repet, acest memorandum nu avea o putere juridică oricum, el era un document de lucru, un proiect.

A fost o eroare, nu există scuză, oamenii au reacționat, le mulțumesc încă o dată.

Înaintea ședinței de guvern de la ora 16, ieri, eram la Iași, am vorbit imediat cu colegii din Guvern, cu cei de la SGG, cu premierul Orban. Am îndreptat imediat eroarea".

Chiar la începutul ședinței de Guvern, primul-ministru a corectat această problemă, s-a amendat documentul în consecință, va fi publicat. Premierul a subliniat din nou prioritatea 0 a acestor obiective majore de investiții, dar a reluat și diversele faze în care se află acestea: A7, A 8 și A 13.

Ministrul Mediului, Costel Alexe, preşedinte PNL Iaşi, candidat la preşedinţia Consiliului Judeţean Iaşi reușește să stârnească un zâmbet amar omului de afaceri Ștefan Mandachi.

"La noi în Moldova nu văd absolut nici o mişcare. Nu ştiu ce se întâmplă în restul ţării. Acum sunt în Cluj. Locuiesc în Suceava. Două centre economice ale României, Cluj şi Bucureştiul sunt conectate printr-un drum cu două benzi pe sens. Aceste drum este tranzitat prin mii de sate. De la Suceava la Cluj nici un metro de autostradă. De la Suceava la Bucureşti, nimic. Dacă te uiţi vezi doar linia orizontului.

Iași vara anului 2020. Moldova are deocamdată o infrastructură frumos colorată doar în mărețe planuri uitate de fiecare dată după alegeri. Fără șosele sau autostrăzi cu o rețea de transport feroviar care are tot mai multe restricții de viteză.

Ce e atâta zarvă în oraș? Vin alegerile".

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării