main logo
1462

APOTA: Vom urmări atent procesul de reîntoarcere a gestiunii gărilor

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) salută intenția autorităților de a recupera gestiunea asupra proprietății statului - gările auto. Cu o declarație în acest sens a venit președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa.

APOTA: Vom urmări atent procesul de reîntoarcere a gestiunii gărilorImagine simbol

Președintele Consiliului APOTA a menționat că, în anul 2018, autoritățile de atunci, „care reprezentau un instrument al statului capturat și care serveau intereselor oligarhilor parțial deveniți fugari”, au decis transmiterea „în gestiunea unei grupări oligarhice”, beneficiarii căreia au devenit cunoscuți mai târziu, a gărilor auto pentru un termen de 25 ani, transmite Știri.md

Potrivit acestuia, conform prevederilor p. 5.1. al contractului de Parteneriat public-privat (PPP), suma investițiilor care urma a fi făcută de partenerul privat era de puțin peste 200 milioane lei, iar conform p. 5.3. al contractului termenul de finalizare a lucrărilor de modernizare a gărilor (de efectuare a investițiilor) - nu va depăși trei ani de la data semnării contractului de PPP.

Oleg Alexa susține că la data de 17 decembrie 2021 a expirat perioada prevăzută de contract pentru realizarea integrală a planului investițional de către partenerul privat.

„Deși planul investițional era structurat pe etape, iar semnele că unele etape nu se execută conform prevederilor contractului au fost vizibile cu mult timp până la expirarea integrală a termenului de trei ani, Comisia de monitorizare a contractului de PPP, instituită de Agenția Proprietății Publice (APP) nu a observat aceste abateri. Abia după expirarea celor trei ani prevăzuți de contract APP a constatat neexecutarea de către partenerul privat a condițiilor contractuale.

Conform prevederilor p. 15 al contractului de PPP (subp.p. 15.1-15.3) partenerul privat era obligat să prezinte partenerului public Garanția de bună execuție a contractului în valoare de 5 milioane lei pentru fiecare an investițional (trei ani). Iar în cazul neexecutării contractului de către partenerul privat, partenerul public avea dreptul de a încasa valoarea garanției (...)”, se mai arată în comunicatul emis de APOTA. 

Tot Oleg Alexa susține că statul trebuia să recupereze gestiunea gărilor auto încă în anul 2022. „Din 2022 și până la data de azi gruparea Vîlcu-Andronachi au realizat profituri în valoare de aproximativ 60 milioane lei. Aceste profituri trebuiau să fie înregistrate la compania de stat”. 

De asemenea, președintele Consiliului menționează că, anterior, APOTA a declarat că tărăgănarea returnării în gestiunea statului a gărilor auto se datorează funcționarilor de rang înalt, care „acționează în interesul grupării oligarhice și mimează tot felul de procese și activități care nu au nici o finalitate”. Potrivit lui Oleg Alexa, este vorba despre Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Andrei Spînu și Directorul APP Roman Cojuhari. 

„Înțelegem că acțiunile de azi, din care rezultă că anumite acțiuni de reîntoarcere a gărilor au început, se datorează faptului că s-au epuizat toate motivele de tărăgănare pe care le invocau și le căutau acești doi funcționari și că alți funcționari de rang mai înalt au început să ceara socoteala de la cei doi”, mai spune acesta. 

Așadar, Oleg Alexa a declarat că APOTA va urmări cu atenție procesul de reîntoarcere a gestiunii gărilor. 

„Cunoaștem că se intenționează ca „în graba acțiunii în interesul statului” să fie comise unele greșeli intenționate, care vor servi temei de anulare a reîntoarcerii gărilor de către instanța de judecată. În mod deosebit vom monitoriza „aportul” actualului director al Agenției Naționale Transport Auto (ANTA) Vasile Chetrușca, care a obținut funcția având un singur merit profesional - este consăteanul ministrului Spînu”, subliniază Alexa. 

Președintele Consiliului APOTA menționează că în anul 2018, Vasile Chetrușca a fost „membru al grupului de ofițeri operativi ai CNA care a deconspirat o schemă de corupție de proporție în cadrul gărilor auto (pe atunci gestionate de către întreprinderea de stat GSA)”

„La 17.07.2018 CNA a făcut peste 50 de percheziții la angajații și sediile  GSA. Din comunicatul de presă al CNA rezultă că conducerea GSA încasa lunar în calitate de mită în jur de 1,5 milioane de lei. Din materialele video acumulate devenea clar schema de estorcarea banilor și de distribuire a lor. Mai mulți angajați ai GSA au depus declarații și au recunoscut că fac parte din schema de estorcare a banilor la indicația șefilor. Toate sursele indicau că Iurie Moroz, pe atunci director adjunct, și Vitalie Gavrilor ar fi fost capii schemei. La scurt timp după acest scandal gările trec în gestiunea grupării Vîlcu-Andronachi, iar Iurie Moroz revine în funcția de director al SRL „GAM” (beneficiari Vîlcu-Andronachi), Vitalie Gavrilor devine director adjunct GAM.

Unul din șefii echipei de ofițeri operativi (se presupune că Ilie Botnari) în clădirea „Galas” de la bd Gr. Vieru a transmis grupării Vîlcu-Andronachi toate declarațiile angajaților gărilor în privința schemei corupționale. (...)

Conducerea GAM a invitat fiecare „denunțător”, le-a arătat copia declarațiilor și le-a dat câte o foaie pentru a scrie cererea de demisie sau le-a dat de înțeles că trebuie să contacteze ofițerul și să-și schimbe declarațiile.

Recent ex-ofițerul CNA care trebuia să asigure buna desfășurare a anchetei și sfârșitul logic al acesteia- sentința, dar care direct sau indirect a fost participant al ”comerțului cu probe” devine director ANTA și asigură protecție întreprinderii GAM, unde director și adjunct sunt Iurie Moroz și Vitalie Gavrilor. Iar începând cu ziua de azi acest Vasile Chetrușca este membrul comisiei care trebuie să ajute APP să preia gestiunea asupra gărilor de la... Iurie Moroz și Vitalie Gavrilov”, scrie Oleg Alexa. 

Potrivit lui, reprezentanții APOTA înțeleg că procesul de reîntoarcere a gărilor mai devreme sau mai târziu trebuia să devină unul inevitabil, iar cea mai bună metodă de „a sluji în continuare grupării oligarhice este de a sabota din interior și a imita o luptă în interesul statului”. 

„Persoane cu același rol ca și Chetrușca mai sunt în această comisie, de aceea vom monitoriza cu atenție orice acțiune a lor și vom informa publicul”, precizează Alexa. 

Acesta spune că APOTA își exprimă convingerea că preluarea gestiunii gărilor de la gruparea Vîlcu-Andronachi de către instituțiile statului reprezintă calea corectă. Și, dacă acest proces nu va fi viciat și va fi dus la bun sfârșit, aceste acțiuni vor fi unicele cu conținut real făcute în ultimii trei ani, „pentru a ajuta ramura transporturilor de pasageri și va loc în unul din nucleele de bază a mizeriei care persistă în ramura noastră”.

Așadar, APOTA insistă că „asociațiile speculative cu atacuri rider comise similar lui Plahotniuc în luna august împotriva investitorilor nu sunt relevante acestui caz”. 

„Gruparea Vîlcu-Andronachi nu sunt investitori. Aceștia sunt ramificația lui Plahotniuc. Din cauza acestor „investitori” țara noastră nu poate ieși din mocirla pe care a lăsat-o Plahotniuc. Iar transportatorii din cauza „investitorilor” se sufocă.

Oricât nu ar dura acest proces de recuperare a gărilor și oricare va fi rezistența pe care o va opune din exterior sau din interior gruparea Vîlcu-Andronachi, APOTA afirmă că rutele regulate vor fi efectuate conform orarelor stabilite. Procesul de reîntoarcere a gărilor nu va perturba activitatea rutelor. În cazul în care casele de  bilete ale gărilor temporar nu vor activa, șoferii vor elibera biletele proprii, care de asemenea sunt documente de strictă evidență.

Suntem în așteptarea finalizării procesului de transmitere a gărilor și a începerii negocierilor condițiilor de activitate cu transportatorii”, conchide Oleg Alexa. 

Știri.md amintește că reprezentanții SRL „Gările Auto Moderne” își exprimă dezacordul și profunda îngrijorare față de acțiunile întreprinse de Agenția Proprietății Publice (APP), prin ordinul directorului general Roman Cojuhari, care a dispus preluarea forțată a gărilor și stațiilor auto din gestiunea companiei.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării