main logo
849

Aplicația care permite prinderea hoților din magazine înainte ca ei să fugă

Un program pe bază de inteligență artificială este folosit în Japonia pentru a monitoriza limbajul corporal al cumpărătorilor și să caute semnale la cei pregătiți să comită furturi din magazine.

Aplicația care permite prinderea hoților din magazine

Programul dezvoltat de un start-up din Tokyo diferă de altele care funcționează încercând să asocieze fețele cu cazierele judiciare ale unor infractori, transmite Știri.md cu referire la Protv.ro.

Pe de altă parte, noul program analizează comportamentul pentru a prezice potențiale acțiuni infracționale, scrie CNN Business.

Potrivit fondatorului companiei, Ryo Tanaka, au fost necesare 100.000 de ore de imagini pe de camerele de supraveghere pentru ca algoritmul să „învețe” să detecteze expresiile faciale ale cumpărătorilor, mișcările și hainele acestora.

De la lansarea programului, luna trecută, a fost deja implementat în 50 de magazine din întreaga țară. Astfel, în perioada de probă cazurile de furt ar fi scăzut cu 77%, susțin reprezentanții companiei.

Dacă aplicația se va dovedi eficientă, ar putea reduce pagubele cauzate de hoții din magazine cu 34 de miliarde de dolari.

Cu toate acestea, folosirea inteligenței artificiale pentru a prinde hoții stârnește dezbateri.

„Deși scopul este acela de a preveni furturile, este legal sau chiar moral să interzicem cuiva să intre într-un magazin, bazându-ne pe un program?”, a precizat analista Michelle Grant.

Pe de altă parte, Ryo Tanaka susține că această decizie nu aparține celor care au dezvoltat acest software.

„Noi doar oferim informații cu imagini suspicioase. Nu decidem noi cine e e infractor, magazinul decide cine e infractor”, a explicat el.

Însă organizația pentru drepturile omului Liberty este îngrijorată tocmai de acest aspect. ONG-ul încearcă să interzică în Marea Britanie tehnologia pe bază de recunoaștere facială.

„Mediul comerțului – un spațiu privat – începe să se comporte similar poliției”, a declarat Hannah Couchman.

Organizația nonguvernamentală este totodată îngrjorată de potențialul inteligenței artificiale de a promova discriminarea. Un studiu realizat de Univesitățile MIT și Stanford în 2018 a arătat că unele programe pe bază de analiză facială discriminează pe baza culorii pielii și genului.

Reprezentanții noului software explică, însă, că aplicația lor analizează mai degrabă comportamentul decât genul sau rasa unei persoane, însă Couchman susține că este sceptică.

„Când vine vorba de tehnologii care se bazează pe algoritmi – în special cele care analizează comportamentul uman – există întotdeauna posibilitatea ca acestea să discrimineze. Oamenii ar trebui să învețe algoritmii ce să trateze cu suspiciune”, a mai spus reprezentanta ONG-ului.

O altă problemă este legată de transparență. „Sunt conștienți oamenii de ce se întâmplă? Și-au dat acordul? Ce se întâmplă cu toate datele, cum sunt protejate. 

Există posibilitatea să fie transmise și altora?”, se întreabă reprezentanta ONG-ului Liberty, subiliind că oamenii ar putea să fie dispuși să își sacrifice viața privată doar dacă sunt conștienți că se folosește o astfel de tehnologie.

„Ar trebui să fie informați înainte să intre în magazin, ca să aibă o opțiune. Guvernele ar trebui să impună reguli magazinelor care difuzează astfel de informații: unde și ce analizează, cum folosesc imaginile, de cât timp le-au folsit”, a mai spus Tanaka.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării