main logo
1830

Analiză: Piața aeroportuară din Moldova, între eficiență și concurență

Dezvoltarea fulminantă în ultimile decenii a transportului avia și serviciilor aferente, atât la nivel internațional, cât și regional, au determinat o atractivitate sporită a pieții, implicit ca aceasta să urmeze noi tendințe și să ia turații operaționale, în particular privind traficul aerian de călători.

Analiză: Piața aeroportuară din Moldova, între eficiență și concurențăFoto: Știri.md/Arhivă

Potrivit Centrului Analitic Independent „Expert-Grup”, per ansamblu, transportul aerian de pasageri este deseori catalogat aidoma unei piețe ce posedă un potențial de creştere mai rapid decât infrastructura acestuia ca atare. Or, evoluția industriei aviatice, în complexitatea ei, este frecvent asociată cu același trend evolutiv de dezvoltare a ramurii de telecomunicații și telefonie mobilă, transmite Știri.md. 

„Explozia traficului aerian, atât la nivel internațional, precum regional și local, coroborată cu progresul tehnologiilor în domeniu, inclusiv cele de siguranță aeriană, impun noi reguli și modele de operaționalitate a pieței. Bunăoară, în ultimii 10 ani numărul pasagerilor la nivel internațional a crescut de peste două ori, iar pe unele segmente chiar s-a triplat”, se arată în analiză. 

Mai mult, potrivit „Expert-Grup”, numărul de pasageri ce tranzitează Aeroportul Internațional Chișinău (AIC), principalul și unicul nod aviatic al țării, practic s-ar putea dubla față de 2014 și înregistra valori între 4,1-4,2 milioane călători pentru 2024. 

Această majorare a traficului de călători ar avea mai multe motive, inclusiv aderarea la spațiul aerian comun, intrarea de noi operatori pe piață, acestea fiind coroborate la rândul de consecințele conjuncturii regionale de securitate (a războiului purtat de Rusia în Ucraina, implicit a redirecționării diasporei spre UE). 

Experții susțin că, capacitățile limitate ale infrastructurii aeroportuare în cadrul AIC, reticența, încă, a operatorilor aerieni de a operaționaliza noi curse din Chișinău, interconectivitatea slabă a AIC cu transportul public și cel de cale ferată, concurența slabă între operatori și a serviciilor de suport aviatic precum handling, suficiența serviciilor de control de securitate și vamal ar fi elemente ce influiențează eficiența, sub aspect economic și operațional, a infrastructurii aeronautice din țară. 

Așadar, toate acestea pot fi coroborate cu capacitățile reduse pentru pasageri, inclusiv sub aspect de infrastructură, cu spații insuficiente de așteptare, cu presiunea concurențială din regiune, eventual prin lipsa unui aeroport operațional de alternativă în zilele cu ceață densă bunăoară, a costurilor aeroportuare mai puțin competitive, inclusiv cu aeroporturile din regiune (Iași, București, Cluj) etc.

Transportul aerian în contextul Strategiei de Mobilitate 2030

Potrivit „Expert-Grup”, în linii mari, cadrul legal și normativ care reglementează activitatea și operaționalitatea transportului aerian din Republica Moldova s-ar ralia cerințelor de funcționare a pieței. 

„Există un Cod aerian al Republicii Moldova, aprobat prin Legea nr. 301 din 21.12.2017 și intrat în vigoare la început de 2019. Codul în cauză transpune Regulamentul (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului și Consiliului European din februarie 2008 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi instituirea Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei, norme care vizează operaționalitatea și siguranța zborurilor.

Pe lângă acest document de bază, domeniul este reglementat de o serie de acte și hotărâri guvernamentale și regulatorii de ramură, menite să ajusteze și faciliteze buna activitate și funcționare a domeniului, inclusiv a operatorilor ce-și prestează serviciile pe piața aeriană în gama diferitor segmente de suport precum handling, controlul spațiului aerian, verificare siguranță aviatică etc. Astfel, din seria actelor regulatorii din domeniu, merită a fi menționat în context, că în iulie 2024 a fost aprobat conceptul Sistemului Informațional (SI) Registrul aerian al Republicii Moldova, precum și Regulementul acestuia”, se arată în analiză. 

Totuși, potrivit experților, dezvoltarea SI „Registrul aerian al Republicii Moldova” (în continuare - SI RA) a fost dictată de o necesitate a implementării a modului digitalizat de înregistrare și evidență a aeronavelor înmatriculate în Moldova. 

Respectiv, SI RA reprezintă o platformă informațională comună care interacționează, și inclusiv, cu Registrul de stat al unităților de drept și cu alte registre de stat relevante. 

Astfel, instituționalizarea și aplicabilitatea SI RA are ca scop digitalizarea plenară a activității Autorității Aeronautice Civile (în continuare - AAC) în a cărei competență este și administrarea registrului aerian.

Pentru mai multe detalii accesați nota analitică integrală: 

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării