475
0
Sandu propune elaborarea strategiei de susținere a presei independente
475
0

Situaţia mass-media din Moldova modalităţile de susţinere a presei independente în RM a constituit subiectul întâlnirii de marţi a premierului Maia Sandu cu şefii instituţiilor de media.

Potrivit reporterului agenţiei Infotag, prim-ministrul a mulţumit şefilor instituţiilor de media pentru că, aflându-se într-o situaţie dificilă, ei îşi îndeplinesc datoria profesională, informând cetăţenii ţării despre evenimentele care au loc în viaţa Moldovei, transmite Știri.md.

Premierul a spus că, în ultimii ani, nu o dată a discutat cu partenerii externi "situaţia deplorabilă a presei independente în Moldova" pentru a alege modalităţile cele mai rezonabile şi mai eficiente de susţinere a presei moldoveneşti.

În conversaţia deschisă cu şefa Guvernului, managerii media au subliniat "punctele dureroase" care împiedică dezvoltarea normală a presei independente. Printre acestea jurnaliştii au enumerat Consiliul Audiovizualului şi Consiliul Concurenţei, a căror componenţă, în opinia lor, ar trebui schimbată urgent.

Presa scrisă insistă asupra schimbărilor în distribuţia ziarelor şi revistelor. Acest serviciu este furnizat în prezent de întreprinderea de stat "Poşta Moldovei".

"Contractele de distribuţie impuse redacţiilor de către această întreprindere sunt departe de a respecta principiul echităţii", au remarcat jurnaliştii.

Ei l-au informat pe prim-ministru că hârtia de ziar importată în Republica Moldova s-a scumpit în 2018 cu peste 50%, ceea ce subminează starea financiară a redacţiilor. Ei au venit cu mai multe propuneri în susţinerea presei scrise: reducerea TVA la hârtie de la 20% la 10-12%, scăderea tarifelor la închirierea spaţiilor oferite de stat pentru mass-media, anularea plăţii pentru informaţie în structurile de stat, necesare jurnaliştilor pentru pregătirea materialelor. 

Redactorul-şef al ziarului "Logos-press", Dmitri Calac, a propus Guvernului crearea unui fond special pentru susţinerea mass-media.

"În acest fond ar putea fi acumulate mijloace din partea statului şi de la partenerii externi pentru a susţine ulterior în mod transparent presa care prezintă importanţă socială în ţară", a spus el, menţionând că, cu ajutorul unui astfel de sprijin, ar putea fi sprijinită reflectarea în paginile ziarelor şi la posturile de televiziune a materialelor şi emisiunilor despre cultura, educaţia şi arta din Moldova.

În cadrul reuniunii s-a constatat lipsa unor informaţii complete şi obiective despre ceea ce reprezintă în prezent mass-media în Republica Moldova.

Participanţii la întâlnire au constatat că în ţară sunt foarte puţine instituţii media care funcţionează din banii proprii. De regulă, cea mai mare parte a presei trăieşte din granturi şi ajutoare financiare din străinătate, precum şi din finanţarea de partid.

Managerii mass-media din Moldova au atras atenţia prim-ministrului asupra concurenţei neloiale pe piaţa publicităţii în republică. Ei au spus că volumul publicităţii în ultimii ani a scăzut de la 25 mil. la 12 mil. de euro, dintre care 3 mil. de euro revin agenţiilor de publicitate, care solicită "reduceri exorbitante" pentru plasarea publicităţii pe paginile ziarelor, revistelor, la televiziune şi radio.

Drept măsuri reale care ar putea susţine concret mass-media s-a propus recurgerea la facilităţi fiscale, precum şi posibilitatea ca persoanele fizice şi juridice să transfere 2% din impozitul pe venit în susţinerea unei anumite surse media. 

La finele discuţiilor, premierul Maia Sandu a promis că Guvernul va elabora o strategie de dezvoltare a mass-media independente în Moldova, care va include măsuri pe termen scurt şi lung. S-a decis că proiectul unui astfel de document să fie discutat la următoarea întrevedere.

Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter