main logo
509

Opinie: Mulți moldoveni nu disting știrile reale de cele false

Persoanele care nu știu să verifice cu adevărat informațiile pe care le consumă din mediul online, chiar dacă au devenit mai ușor de verificat, cad mai ușor în capcana dezinformări și devin victimele manipulărilor. Declarația aparține lui Vadim Pistrinciuc, director executiv al Institutului pentru Inițiative Strategice, și a fost făcută în cadrul dezbaterii publice „Alegeri libere și corecte: cât de competitiv este mediul electoral în Moldova?”, organizată de Agenția de presă IPN.

Opinie: Mulți moldoveni nu disting știrile reale de cele falseImagine simbol

Vadim Pistrinciuc a exemplificat cum știri inventate ajung să influențeze percepția publică. El a amintit de o știre din această vară, când canalele de stat rusești au relatat informații controversate despre președinta Maia Sandu, transmite Știri.md cu referire la ipn.md.

„Informația a fost atribuită revistei OK, dar s-a dovedit că era vorba despre o pagină clonată. Povestea a prins însă viață proprie și a rămas în mintea unor oameni”, a spus expertul.

El a adăugat că, în această „ceață informațională”, chiar și persoane instruite cad în capcana dezinformărilor, distribuind știri false pe rețele sociale. „Văd des cum oameni, care par a fi alfabetizați în domeniul media, postează știri false pe Facebook, apoi le șterg, pentru că cad în plasa acestor escrocherii”, a remarcat șeful Institutului pentru Inițiative Strategice.

Totodată, ceilalți participanții la conferință au confirmat că Republica Moldova este supusă constant atacurilor informaționale venite dinspre Federația Rusă prin rețelele sociale, canale Telegram și resurse financiare, pentru a favoriza anumite forțe politice.

Jurnalistul Vladimir Soloviov a menționat că amploarea acestor atacuri depășește susținerea unor partide, afectând societatea. „Nu cred că cineva are de câștigat din această agresivitate. Chiar și cei care simpatizează Rusia nu se așteptau la un astfel de volum. Rețelele sociale au fost un declanșator major”, a constatat jurnalistul.

Vladimir Soloviov mai menționează că peste 77% dintre moldoveni consideră rețelele de socializare principala sursă de informare, televiziunea fiind pe locul doi.

La rândul său, Angela Grămadă, președinta Asociației Experților în Securitate și Afaceri Globale (ESGA), a remarcat că nivelul de agresivitate și resurse folosite în campanii electorale au crescut vizibil în ultimii ani. „Avem dreptul să alegem cum să răspundem la această intoxicație informațională”, a adăugat Grămadă.

Experții au concluzionat că dezinformarea rămâne una dintre cele mai mari provocări pentru democrația moldovenească, iar educația media este insuficientă pentru a proteja cetățenii. În lipsa unor soluții rapide, oamenii continuă să fie expuși zilnic la manipulări, care influențează atât percepția publică, cât și comportamentul electoral.

Dezbaterea publică la tema: „Influența forțelor externe în campania electorală din Moldova: rolul Rusiei, al UE și al României” este organizată de Agenția de presă IPN cu sprijinul Fundației Soros Moldova.

 

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării