main logo
1435

Concertele lui Usatîi: Distracție sau campanie electorală mascată?

De-a lungul anilor, fostul primar al municipiului Bălți, Renato Usatîi, a organizat mai multe concerte, atât în Capitală, cât și în Bălți. Pentru a înțelege mai bine scopul și impactul acestor evenimente, publicația Diez.md a discutat cu unii dintre participanții la concerte și un expert în monitorizarea spațiului informativ.

Concertele lui Usatîi: Distracție sau campanie electorală mascată?Foto: Facebook/Renato Usatîi

Liderul Partidului Politic „Partidul Nostru”, Renato Usatîi, a organizat recent Festivalul Absolvenților, care s-a desfășurat în Piața Marii Adunări Naționale (PMAN). Evenimentul a inclus două concerte. Primul a fost organizat pe 2 iulie 2025, iar al doilea a avut loc pe 15 iulie, transmite Știri.md cu referire la diez.md.

La unul dintre concertele organizate de Usatîi s-a adunat un număr mare de tineri în PMAN. Jurnaliștii Diez au discutat cu câțiva dintre cei care au fost prezenți la eveniment, pentru a afla cum văd aceste concerte și ce i-a atras să vină: muzica, artiștii sau curiozitatea față de candidatul care a organizat acest eveniment.

Crina Lupu are 19 ani și este din Chișinău. Spune că a ajuns la concertul organizat pe 2 iulie mai degrabă întâmplător și spontan, pentru că nu este genul de persoană care caută agitația sau mulțimile. „A fost mai degrabă o decizie luată în grup, nu ceva ce aș fi ales în mod individual. Am privit acest eveniment ca pe o oportunitate de a ne aduna cu prietenii și de a petrece timpul într-un mod plăcut. În plus, nu foarte mulți tineri sunt dispuși să plătească pentru un concert doar ca să aibă ocazia să se întâlnească în grup”, a declarat Cristina.

Lucian Meleca are 20 de ani și este originar din Chișinău. Adesea merge la concerte dacă vede că vor evolua unii dintre artiștii pe care îi ascultă, pentru a socializa, pentru a se întâlni cu prietenii și pentru a asculta piesele preferate.

„Nu poate un concert să-mi schimbe opinia despre un candidat electoral, deoarece nu cred că există o tangență atât de mare între numărul de oameni care vin la concertele respective și câți oameni vor vota pentru candidatul care a organizat concertul. Lumea își face opinii despre candidați din conferințele de presă pe care le susțin aceștia, din activitățile lor precedente ca politicieni și persoane publice și din discuții la emisiuni televizate, nu din faptul că organizează ei sau nu concerte”, a spus Lucian.

Nicolae Petrache, un alt participant la eveniment, a venit din Cimișlia și spune că astfel de concerte sunt o oportunitate bună de a socializa cu prietenii. Totuși, tânărul crede că politicienii nu ar trebui să se ocupe de organizarea concertelor.

„Am observat această tendință a oamenilor din câmpul politic de a fugi după popularitate în loc să se concentreze pe elaborarea unui plan de dezvoltare națională și finanțarea lui, dar sunt sigur că tinerii sunt capabili să facă diferența dintre un eveniment organizat pentru divertisment și adevăratele valori ale candidatului”, a afirmat Nicolae.

De-a lungul anilor, Renato Usatîi a organizat mai multe evenimente gratuite pentru publicul moldovenesc. Iată câteva dintre cele mai cunoscute:

  • concertele de pe 22 și 23 mai 2025 în municipiul Bălți, cu prezența artiștilor ruși Valeri Meladze și Maksim Galkin;
  • concertul de Revelion din 2018 în orașul Bălți;
  • concertul dedicat Zilei Independenței din 2017.

Pentru a înțelege mai bine scopul organizării acestor evenimente, jurnaliștii au discutat cu Andrei Rusu, expert în monitorizarea spațiului informativ. Potrivit acestuia, concertele organizate de politicieni reprezintă o formă de influențare electorală mascată.

„Politicienii sau partidele politice trebuie să se promoveze prin programe și idei, nu prin evenimente care oferă electoratului «pâine și circ». Chiar dacă sunt finanțate din surse personale, astfel de concerte afectează echitatea competiției electorale și pot crea un avantaj disproporționat pentru candidații care dispun de resurse semnificative.Conform Codului de bune practici în materie electorală al Comisiei de la Veneția, campaniile trebuie să respecte principiul echității între candidați, inclusiv în ceea ce privește vizibilitatea și mijloacele folosite. Nu este etic ca politicienii să recurgă la astfel de metode, deoarece contribuie la degradarea culturii civice și slăbesc caracterul deliberativ al alegerilor în Republica Moldova”, a explicat Andrei Rusu.

El a afirmat că astfel de evenimente pot influența în special tinerii care nu sunt bine informați despre contextul politic și despre trecutul celui care organizează spectacolul. Un concert cu un artist popular poate crea o imagine fals pozitivă în rândul celor care nu cunosc motivațiile din spate. „De aceea, este esențial ca statul să investească în educația civică și media a tinerilor, pentru ca aceștia să poată distinge divertismentul de manipularea electorală”, afirmă expertul.

Organizarea concertelor de către politicieni a devenit o practică populară în ultimii ani în Republica Moldova

„Nu este o diferență de fond între Ilan Șor, care oferea bani, Ion Ceban, care organizează concerte în diaspora pe bani publici, și Renato Usatîi, care aduce artiști ruși în PMAN. Toți exploatează aceleași tehnici de marketing electoral, încercând să pară «aproape de oameni», în ciuda legăturilor vizibile cu regimuri autoritare sau rețele de influență străină. Astfel de acțiuni nu reflectă apropierea reală de cetățeni, ci o strategie deliberată de manipulare a percepției publice”, a adăugat Andrei Rusu.

Andrei Ursu ne-a precizat că această practică ridică întrebări nu doar de ordin moral, ci și juridic, iar astfel de evenimente pot fi considerate o formă de mită electorală mascată. „Potrivit Ghidului OSCE/ODIHR privind standardele pentru alegeri democratice, oferirea de bunuri, servicii sau avantaje materiale, chiar și simbolice, poate constitui o formă de corupere a alegătorului, în special când este condiționată sau sincronizată cu campania electorală”, explică expertul în monetizarea spațiului informativ.

Pentru a evita aceste manipulări, expertul sugerează ca, de fiecare dată când un politician organizează un astfel de eveniment, să ne întrebăm: „De ce acum? Ce vrea să obțină?”.

„Este esențial ca alegătorii, mai ales cei tineri, să analizeze nu doar ambalajul emoțional, ci și conținutul real al ofertei electorale. Concertele nu plătesc salarii, nu reduc facturi și nu aduc reforme, iar liderii care evită să-și prezinte programul, dar investesc în show transmit, de fapt, cât de puțin au de oferit substanțial”, a punctat expertul.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării