main logo
1121

Brînzan, despre soarta proiectului Drumuri bune pentru Moldova

Ultimele contracte din cadrul proiectului „Drumuri bune pentru Moldova”, inițiat de Guvernul Filip, vor fi realizate anul acesta, iar începând cu anul viitor se va pune cruce pe acest proiect. Noul ministru al Economiei și Infrastructurii, Vadim Brînzan, a numit inițiativa democraților de a construi câte un kilometru de drum de la „biserică la cimitir” – o inițiativă pre-electorală și spune că de la anul înainte va fi „altfel”.

Brînzan, despre soarta proiectului Drumuri bune pentru MoldovaFoto: tv8.md

Din spusele lui Vadim Brînzan, pentru reparația drumurilor din țară în cadrul proiectului „Drumuri bune pentru Moldova” reprezentanții puterilor locale au cerut de la cea centrală în sumă patru miliarde de lei, transmite Știri.md cu referire laTv8.md.

Guvernul Filip a propus două miliarde de lei, dintre care doar 950 de milioane au fost bugetate.

„Cea mai populară porțiune de drum a fost cea care unește biserica cu cimitirul, din păcate. Eu aș vrea ca cel mai popular segment de drum să fie cel care unește casa omului cu școala sau cu grădinița omului, dar acesta este alt subiect”, a spus noul ministru a Economiei.

Ultimele 34 de contracte din proiectul „Drumuri bune” vor fi realizate anul acesta

Din proiectul „Drumuri bune” anul trecut au fost utilizate 270 de milioane de lei, tot din spusele lui Brînzan, iar pentru anul acesta au rămas 680 de milioane.

„34 de contracte deja au fost semnate până la venirea noastră în Guvern. Aceste contracte nu mai pot fi modificate. O modalitate ar fi de a anula licitația, lucru pe care nu-l putem face, ce putem face este să realocăm mijloacele în interiorul fiecărui contract. Să negociem contracte noi timp nu avem că aceasta durează cel puțin două luni. 

Procedura de licitație propriu-zisă este de scurtă durată durează până se găsește porțiunea respectivă, se analizează, se creează toată documentația tehnică, acest lucru ia timp, ne aflăm în luna august, peste câteva luni se apropie sezonul ploilor și nu mai putem deja construi drumuri. De aceea, ne-am pomenit cu aceste 34 de contracte pe care le-am avut deja semnate și decizia a fost luată de a păstra aceste contracte așa cum ele sunt acuma”, explică ministrul.

Drumarii s-au „de”focusat de pe proiecte naționale, pe proiecte de drum până la cimitir

Brînzan susține că problema cea mare a proiectului democraților era că aceste lucrări de reparație a câte un kilometru de drum nu făceau parte dintr-un program de dezvoltare națională a infrastructurii. „El a fost creat ad-hoc de Partidul Democrat, după părerea mea, în scopuri pre-electorale. 

Drumarii s-au defocusat de pe programele naționale care ar fi fost finanțat de banca mondială, BEI, însă ei nu vor să lucreze cu ei, vor să lucreze cu bugetul de stat. Din ce cauză? Probabil trebuie să-i întrebați pe ei. A avut loc defocusarea lor de pe proiecte naționale, pe proiecte de drum până la cimitir”, spune ministrul de la Economie și Infrastructură.

Veneau primarii cu mâna întinsă la Chișinău

Ministrul spune că modul de alocare a mijloacelor bănești pentru aceste reparații a fost, de asemenea, defectuos: „Vin reprezentanții primăriilor aici la Guvern, cu capul în jos și mâna întinsă, să le spun unde și ce drumuri să construiască. Este o rușine, mie mi-e milă de acești oameni și mie mi-e rușine că ei trebuie să vină la Chișinău și să roage ministrul pentru bani, ca ei să-și construiască drumuri la ei acasă. 

Asta nu este democrație, asta este Evul mediu. Ce a făcut Partidul Democrat, i-a îngenuncheat practic pe acești primari și i-a făcut să vină în genunchi la Chișinău după bani. Democrația adevărată este când primarii au mijloacele lor și ei singuri decid unde și ce drumuri să construiască și răspund în fața cetățenilor care i-au ales pentru mijloacele cheltuite”.

Cum se va proceda, începând cu anul viitor?

Potrivit șefului Ministerului Economiei și Infrastructurii, începând cu anul viitor se va schimba radical felul în care vor fi finanțate proiectele de construcție a drumurilor la nivel local: „Va fi creat un fond rutier în care vor fi făcute toate defalcările. O parte din acest fond va fi transferat către APL-urile de nivel 1 și 2. Fiecare primar va ști câți bani au venit pe contul primăriei pentru a construi drumuri și ei vor decide ce drumuri construiesc. Acest lucru va fi implementat de pe 1 ianuarie 2020. Dacă primarii vor avea nevoie de expertiză tehnică, vom lucra cu experți de la USAID”.

Mai mult, Brînzan spune va fi introdusă obligativitatea ca agenții economici care câștigă licitațiile pentru reparația drumurilor vor fi obligați să ofere informații verifice cu privire la beneficiarii finali ai companiilor, în caz contrar, aceștia vor fi pasibili de răspundere penală: „Dacă ne uităm cine câștigă acum aceste licitații, vedem că sunt companii înregistrate în offshore. Noi vrem să știm cine sunt aceste companii și cine stă în spatele lor. Multe dintre aceste companii au unul și același beneficiar final și vom introducere răspundere penală pentru furnizarea informației false despre ultimul beneficiar”.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării