main logo
2143

Prețuri umflate: Ce zic oamenii despre mâncarea de pe Aeroportul Otopeni

Călătorii care tranzitează Aeroportul Henri Coandă (Otopeni) au început să compare experiențele culinare și prețurile de pe aeroportul din București cu cele din marile capitale europene, iar rezultatul nu e deloc măgulitor pentru România.

Prețuri umflate: Ce zic oamenii despre mâncarea de pe Aeroportul OtopeniFoto: libertatea.ro

Prețuri mai mari, calitate mai slabă „În București, pe aeroport, sandviciul costă 55 de lei. În Stockholm, 27 de lei (55 de coroane). Pe Frankfurt, München, Madrid e undeva la 35-40 de lei (7-8 euro). Adică mai ieftin ca la București”, a scris un utilizator Reddit, într-o postare, transmite Știri.md cu referire la libertatea.ro.

„Astea sunt faptele: la Otopeni avem cele mai scumpe sandviciuri. Am făcut comparație și la pizza sau alte mâncăruri și tot așa mi-a dat, mai scump la București”, a continuat autorul postării, subliniind că deși comparația calității e subiectivă, diferențele de preț sunt evidente. 

Un sandvici care în Viena sau Madrid costă 6–8 euro, la Otopeni sare de 11 euro, în condițiile în care salariile românilor sunt mult mai mici decât ale vest-europenilor.

„Stai să vezi prețul din august”, a comentat cineva. 

„Toată România e o japcă, de ce va miră Otopeni?”, a întrebat un alt utilizator al rețelei. 

Fără concurență reală 

Nu doar prețurile pentru sandviciuri sunt problematice. Potrivit altor comentarii: 

Apa la 500 ml costă 14 lei la restaurante și 10 lei la automatele din aeroport: „Să nu uităm apa potabilă: pe multe aeroporturi din Europa, mari și mici, ai la dispoziție cișmele cu apă potabilă pentru refill. La Otopeni cea mai ieftină sticlă de apă găsită (iunie 2025) 14 lei 1/2 litru”. 

„Ultima oară când am fost vindeau banane la bucată – 9 lei”. 

„Ai uitat să menționezi dugheana cu schimb valutar care cumpără euro cu 4 lei și dolari cu 3. Am văzut atât români, cât și străini schimbând valută”.

Nu este prima dată când prețurile de pe Aeroportul Henri Coandă sunt motiv de discuție. În primăvară, fostul șef al ANPC, Cristian Popescu Piedone a fost în control la restaurantele de pe Aeroportul Otopeni. 

„Ziceți că vindeți bijuterii la prețurile astea. (…) Mai aveți puțin și vindeți făina la preț de aur”, comenta atunci Cristian Popescu Piedone. 

Pasagerii s-au plâns în repetate rânduri de prețurile de la restaurantele din cel mai mare aeroport din România. 

Cine controlează spațiile comerciale din Aeroportul Otopeni 

Spațiile comerciale de alimentație publică din Aeroportul Otopeni sunt operate, în urma unor licitații recente, de companii locale și internaționale, conform unui articol publicat de Ziarul Financiar:

City Cafe Express (parte din grupul City Grill, fondat de Dragoș Petrescu), în asociere cu PVP Tasty Food și Albert Fast Delivery, deține 45% din spații. 

Dnata Catering – controlat în proporție de 64% de un investitor britanic, deține 55%. 

„Toate magazinele sunt deținute de două firme, YAY pentru competiție și piața liberă. O firmă are 55% din spații, cealaltă – 45% din spații”, a comentat cineva pe Reddit. 

Unii călători vorbesc despre o „jecmăneală organizată”, acuzând lipsa de concurență reală între operatori și prețuri umflate artificial.

„Asta nu-ți ridică niște semne de întrebare legate de jepcăria din Otopeni?”, a scris altcineva. 

Turiștii sunt nemulțumiți 

Reacțiile nu s-au lăsat așteptate: 

„Pe Haneda, în Tokyo, cu 7-8 euro mănânci mâncare gătită, servită la masă, și extrem de bună”. 

„În Grecia mănânci cu 35-40 lei. La noi, și la aeroport, și la mare, minim 100 de lei pentru o masă proastă”. 

În 2023, fostul director general al CNAB, George-Alexandru Ivan, a fost pus sub urmărire penală de DNA, fiind acuzat că a cerut mită milioane de euro în legătură cu contractele pentru exploatarea spațiilor comerciale din aeroport. Din totalul celor 22 de milioane de euro din dosar, partea pretinsă de George Ivan era, spun procurorii, de 11,2 milioane de euro.

„Ăsta e proiectul de țară care mi se oferă pe aeroport” 

„Cam ăsta e proiectul de țară care mi se oferă pe aeroport: servicii mai scumpe ca-n Vest, salarii de România (mai nou cu angajați care nu vorbesc româna) și calitate mai proastă la produse (asta e părere personală). (…) Otopeni e singurul aeroport unde mi se repetă în buclă că sunt supravegheat sau să raportez comportamente suspecte”, a continuat autorul postării. 

Românul a adus în discuție și taxiurile din fața aeroportului și cazul turistului nigerian de 90 de ani căruia un taximetrist i-a luat 400 de euro pentru o cursă de la Aeroportul Henri Coandă – Otopeni până în centrul Bucureștiului.

„Aș putea să iau trenul de la aeroport până la Gară. Cea mai rapidă cale până în București, e cu trenul, mi se spune la bagaje, când aștept. Pot lua trenul și mă duce până la Gara de Nord. Dacă aeroportul n-a șocat, atunci Gara de Nord are toate șansele să șocheze un străin venind din oricare altă capitală a UE. La Gară, la Coloane, e o coadă de taxiuri care așteaptă la fel ca pe Otopeni. Peste drum de Coloane e hotelul ăla în paragină, de pe colț, lăsat așa de când e. București, Capitală Europeană. Mai sigură și mai scumpă decât educată, ce-i drept”, a concluzionat acesta.

Aeroportul Istanbul (IST) – cel mai scump 

Un studiu realizat de Corriere della Sera în 2025 și citat de International Investment a clasificat aeroportul Istanbul ca fiind cel mai scump din Europa în privința alimentelor și băuturilor. 

Aici o apă Evian 0,5 l costă 6 €, un espresso: 6 €, iar un cappuccino: 9 €. În timp ce un croissant sau sandvici simplu: costă 16,5 €. 

Pe alte aeroporturi europene un sandvici simplu costă între 7 și 10 €. 

De ce sunt prețurile atât de mari în aeroporturi? 

Prețurile ridicate de pe aeroporturi sunt cauzate de câțiva factori.

În primul rând, taxele de închiriere pentru spațiile comerciale sunt foarte mari, iar spațiul limitat generează costuri suplimentare pentru livrări frecvente.

În plus, companiile plătesc salarii mai mari pentru personalul care lucrează în locații greu accesibile, iar aceste costuri se reflectă în prețurile produselor.

Lipsa concurenței și reglementările specifice permit comercianților să mențină prețuri mari, iar pasagerii, având puține opțiuni, devin clienți captivi.

Aceste condiții, taxe mari, concurență limitată și o bază de clienți captivă, sunt principalele motive pentru prețurile ridicate de pe aeroporturi.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării