Criză de ouă în SUA: Oamenii au ajuns să mănânce ouă vegetale
Explozia prețurilor la ouă și rafturile goale în SUA au creat o oportunitate pentru alternative vegane produse din ingrediente precum fasolea Mung.

Companiile care produc ouă pe bază de plante au început să majoreze producția, să extindă operațiunile de distribuție și au de gând să reducă prețurile pentru a profita de faptul că prețul ouălor de găină a atins noi maxime istorice, transmite Știri.md cu referire la agerpres.ro.
Compania Eat Just procesează fasolea Mung într-o pudră și ulterior utilizează acizii pentru a separa proteina din care este realizat produsul Just Egg, care vine într-o formă lichidă dar și într-o versiune pliată care poate fi prăjită.
În prima lună a acestui an, vânzările de produse Just Egg au fost de cinci ori mai mari decât în luna ianuarie 2024. Compania Eat Just a început să majoreze producția de Just Egg, care pot fi găsite în magazinele unor retaileri precum Whole Foods și Walmart. La rândul lor, retailerii spun că vânzările de produse Just Egg au crescut în ritm accelerat, un mare lanț de distribuție, care nu a dorit să își dezvăluie identitatea, susținând că vânzările au crescut și cu 70% în ritm anual.
„Acesta este, probabil, cel mai important moment pentru produsele pe bază de plante”, spune directorul general de la Eat Just, Josh Tetrick.
În contextul în care gripa aviară a ucis milioane de găini ouătoare, prețurile la ouă au atins valori record. Săptămâna trecută, prețul mediu la nivel național a ajuns la 7,34 dolari pentru un carton cu 12 ouă, conform datelor Departamentului american al Agriculturii (USDA).
Un astfel de preț record a redus diferențialul de preț, odată semnificativ, față de ouăle pe bază de plante. De exemplu, un carton de ouă lichide Just Egg de aproximativ 473 de mililitri, echivalentul a 10 ouă de găină, se vinde în magazinele cu amănuntul pentru aproximativ 8 dolari.
Un alt avantaj competitiv este acela că ouăle pe bază de plante sunt disponibile la raft. În mai multe regiuni din SUA au fost raportate probleme în aprovizionarea cu ouă, astfel că în mai multe magazine s-au format cozi la ouă.
Recent, Josh Tetrick a postat pe contul său de X o poză în care rafturile cu ouă erau goale și singurele rafturi bine aprovizionate erau cele cu produsele Just Egg.
„Am vorbit cu mai mulți retaileri importanți care cred că asta ar putea fi noua normalitate, adică deficiențe persistente în aprovizionare cu ouă și prețuri mari la ouăle de găină din cauza gripei aviare”, a declarat Josh Tetrick.
Firma de consultanță PitchBook estimează că ouăle vegane au generat în SUA vânzări mai mici de două miliarde de dolari pe an, adică o mică parte din piața totală a ouălor. Vânzările au început să ia viteză în jurul anului 2019 grație campaniilor de marketing concentrate pe beneficiile pentru sănătate și impactul mai mic asupra mediului.
Ouăle vegane fac parte dintr-un boom al investițiilor în alternative din plante la produsele de origine animală. Este un trend care a primit diferite răspunsuri din partea consumatorilor. De exemplu, laptele din plante a devenit un produs obișnuit și cota sa de piață crește constant pe acest segment. În schimb, vânzările de carne din plante au explodat la începutul acestui deceniu, însă după ce le-au încercat, mulți americani au revenit la carnea din proteine animale.