Comerțul online lovește din plin magazinele tradiționale din R. Moldova
Cumpărăturile online au devenit tot mai populare în rândul moldovenilor, datorită prețurilor reduse și livrării gratuite. În timp ce platformele asiatice câștigă teren, magazinele fizice se luptă să supraviețuiască. Antreprenorii locali sunt nevoiți să se adapteze rapid pentru a-și păstra clienții, altfel riscă să-și închidă afacerile.

Vitalie Paladi importă haine de peste 15 ani, însă, în ultima perioadă, tot mai mulți clienți i-au fost „furați” de platformele online asiatice. Din cauza scăderii vânzărilor și a costurilor mari de întreținere, antreprenorul ia în calcul închiderea afacerii, transmite Știri.md cu referire la moldova1.md.
„Foarte greu, vânzările au scăzut cu 30-35% la sută. Vin mulți oameni în magazin, măsoară și spun că vor comanda online că e mai ieftin. El probează ca mărimea să vadă”, a povestit el pentru emisiunea „Zi de zi” de la Radio Moldova.
Lidia Dolj, care deține un butic de haine în capitală, confirmă că tinerii s-au obișnuit să comande online. Ea spune că dificultățile pentru micii comercianți au început încă din momentul apariției centrelor comerciale. Acum, competiția cu platformele asiatice este și mai dură.
„Niciodată eu nu cumpăr marfa pe internet. O cumpăr atunci când am mai cumpărat-o odată și am văzut că e bună și merge bine, atunci eu mai dau comandă fără ca să merg la Istanbul,” explică antreprenoarea.
Fenomenul nu afectează doar comercianții locali, ci și bugetul de stat. Potrivit Corinei Alexa, șefa Direcției generale politici fiscale și vamale din cadrul Ministerului Finanțelor, în ultimele șase luni s-a înregistrat o creștere cu aproximativ 20% a numărului coletelor poștale față de aceeași perioadă a anului trecut. Principalul motiv – prețul redus al produselor din China.
Directorul adjunct al Serviciului Fiscal de Stat, Serghei Arhirii, consideră că este nevoie de intervenție la nivel de politică fiscală: fie prin înregistrarea comercianților asiatici care vând pe teritoriul Republicii Moldova, fie prin aplicarea unor taxe vamale și TVA pentru comenzile online.
„Poate în acest moment pe termen scurt pentru consumator acesta reprezintă o oportunitate în sens că beneficiază de un produs ieftin cu livrare gratuită, dar are consecințe asupra pieței locale, prin faptul că comercianții autohtoni suportă pierderi în aceste tranzacții. Se pierd locuri de muncă care nemijlocit sunt afectați – aceiași utilizatori ai produselor din China – și, în ultimul rând, suferă bugetul de stat, care nu poate interveni cu acele mijloace bănești în plus care ar fi pentru diferite proiecte de asistență socială,” a explicat oficialul fiscal.
Creșterea masivă a volumului de colete a dus și la o suprasolicitare a angajaților vamali. „Munca pe care o fac angajații serviciului vamal s-a triplat”, a precizat Lidia Ababii, directoarea adjunctă a Serviciului Vamal.
Ce cred moldovenii despre cumpărăturile online
Părerile sunt împărțite. Pentru unii, cumpărăturile online sunt sinonime cu comoditate, varietate și prețuri bune. Alții, însă, preferă în continuare experiența de a vedea și proba produsul în magazin.
O tânără spune că preferă achizițiile fizice, dar comandă online obiecte mărunte sau lucruri care nu sunt urgente. În 90% dintre cazuri, a fost mulțumită de ce a primit, deoarece citește atent recenziile.
O altă persoană afirmă că alege cumpărăturile online, raportând prețul la calitate.
Potrivit Poștei Moldovei, numărul coletelor comandate online a crescut de cel puțin trei ori în ultimele șase luni. 88% dintre produsele comandate sunt din China, cele mai populare categorii fiind hainele, încălțămintea, electronicele și electrocasnicele.