24 ianuarie, 13:23
625
0
Avion prăbușit: O victimă conducea două companii suspectate de trafic de arme
24 ianuarie, 13:23
625
0

Unul dintre pasagerii zborului Ukrainian Airlines doborât la Teheran de rachetele lansate de o unitate a Gardienilor Revoluției era o femeie care conducea două companii suspectate de ONU că ar încălcat embargoul de arme din Libia, informează CNN.

Foto: Agerpres

Olena Malakhova, în vârstă de 38 de ani, ocupa un loc pe rândul al doilea al cursei Ukraine International Airlines Flight 752, de la Tekeran spre Kiev, transmite Știri.md cu referire la Digi24.ro.

Malakhova era unul dintre cei doi pasageri ucraineni aflați la bordul avionului doborât din greșeală de Iran.

Olena Malakhova conducea compania SkyAviaTrans, cu sediul în Ucraina, și co-proprietara companiei Volaris Business, înregistrată în Scoția, cele două entități operând împreună.

Companiile ofereau servicii de transport aerian de mărfuri și pasageri.

Singura aeronava a celor două companii, un avion Ilyushin Il-76TD deținut de Volaris și operat de SkyAviaTrans, a fost distrusă de forțele libiene loiale generalului renegat Khalifa Haftar, la scurt timp după ce a aterizat în orașul Misrata, controlat de rivalii săi.

SkyAviaTrans și Volaris au anunțat atunci că avionul transporta ajutoare umanitare din Ankara, informații susținute de guvernul ucrainean. Într-o conferință de presă după incident, Armata Națională Libiană controlată de Haftar, a anunțat că a aruncat în aer avionul pentru că transporta echipamente militare destinate dușmanilor săi din Guvernul de la Tripoli, recunoscut de ONU.

În cel mai recent raport al ONU asupra embargoului de arme din Libia, publicat în decembrie, un panel de experți ONU a a concluzionat că unele state membre, printre care Turcia și Emiratele Arabe Unite, au violat sistematic embargoul și au livrat arme în Libia.

Raportul arată că multe arme au fost trimise sub forma componentelor de drone, care erau des mascate drept piese de autovehicule.

Experții ONU au examinat atacul asupra avionului SkyAviaTrans/Volaris și au ajuns la concluzia că încărcătura ușoară pentru acest tip de avion și anomaliile din documente înseamnau că "transportul era constituit din componente militare cu volum ridicat și greutate scăzută, cum ar fi fuselajul sau aripile unor drone".

Nu era "nici realistă, nici credibilă" ipoteza că guvernul libian ar fi avut nevoie de atât de multe piese de mașini într-un interval atât de scurt sau că le-ar fi transportat într-un mod atât de costisitor.

Compania germană care a închiriat avionul în numele guvernului din Libia a încălcat embargoul ONU. Experții organizației nu au spus că SkyAviaTrans și Volaris au făcut același lucru, dar au notat că documentația transportului arăta clar că încărcătura nu era compusă din bunuri periculoase, muniție sau arme. O astfel de mențiune era suspicioasă, pentru că ea nu este cerută în mod obișnuit, nici necesară, decât în cazul în care se încearcă mascarea unui transport de natură militară, spun experții.

Raportul ONU nu specifica clar dacă Malakhova știa că avionul companiilor ei transportă arme, însă Volaris și-ar fi asumat responsabilitatea pentru procedurile de vamă și alte documente în cadrul zborurilor operate de SkyAviaTrans, potrivit unui contract între cele două companii. Contractul fusese semnat din partea Volaris de "O.M".

Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter