Ateliere mobile pentru Forțele Armate ale Ucrainei. Cum funcționează
Într-un război extrem de mobil, menținerea vehiculelor blindate și ușoare de luptă ale Ucrainei pe drum este esențială. Kyiv Post analizează noile soluții inovative dezvoltate de inginerii ucraineni pentru a maximiza resursele limitate.

După trei ani de conflicte continue, armata ucraineană a căutat mereu modalități noi de a-și spori capacitățile și de a face față provocărilor. Una dintre aceste inovații este reprezentată de noile ateliere mobile de reparații, dezvoltate de inginerii ucraineni. După ce Kyiv Post a prezentat vehiculul de luptă „Novator”, apreciat de partenerii străini, ucrainenii continuă să inoveze. În loc să se bazeze pe ateliere improvizate sau pe service-uri civile, au creat ateliere mobile montate pe vehicule, capabile să efectueze reparații direct pe teren, transmite Știri.md cu referire la adevarul.ro.
Jurnaliștii Kyiv Post au vizitat unul dintre aceste ateliere, destinate să execute reparații majore, deja pregătite și puse la dispoziția armatei ucrainene de către voluntari și ingineri militari
Primul lucru care atrage atenția este un mic pickup extrem de mobil, transformat complet într-un atelier pe roți. Totul este la îndemână: stație de reparat anvelope, aparate de sudură și chiar unelte ce nu sunt considerate, de obicei, echipamente militare.
Multe dintre caracteristicile acestui vehicul sunt evidente, dar se potrivesc perfect scopului său. Totuși, câteva sunt neașteptate. De exemplu, există o mașină de polizat, un obiect pe care orice gospodină ucraineană l-ar recunoaște. La orice piață de fermieri, poți găsi pe cineva folosind un polizor pentru a ascuți unelte.
Dar de ce are nevoie de așa ceva armata ucraineană? Pentru că, pe teren, vehiculele suferă daune considerabile – piese care se rup, care își pierd forma și care trebuie restaurate. Fără un polizor, soldații ar fi nevoiți să aștepte piese de schimb. Însă cu ajutorul acestuia, pot efectua reparații rapide și menține vehiculele în mișcare. Acestea nu sunt echipamente întâlnite în vehiculele NATO, iar totul este alimentat de un generator montat în vehicul.
Mini-fabrică pe roți
Cu toate acestea, inginerii ucraineni au mers și mai departe. Uneori, reparațiile la fața locului pe teren nu sunt suficiente, iar lucrările mai complexe trebuie efectuate departe de linia frontului. Pentru a rezolva această problemă, inginerii au dezvoltat o fabrică mobilă complet funcțională - ascunsă într-un container de transport maritim - care poate fi amplasată pe orice platformă: „Acesta este un atelier universal care poate repara aproape orice tip de echipament - național, european sau american. Acesta include atât unelte de dimensiuni metrice, cât și imperiale, împreună cu un stand de sudură și o stație de asamblare a furtunurilor - tot ce este necesar pentru orice tip de reparație. Acest container poate fi încărcat pe orice camion cu ajutorul unui sistem multilift și transportat oriunde - într-o zonă de aterizare, o pădure, un hangar sau chiar îngropat sub pământ pentru protecție. Acest atelier autosuficient poate funcționa oriunde, fie conectat la o rețea electrică, fie funcționând de la propriul generator”, a declarat pentru Kyiv Post Sergii Alferov, director al Fundației Caritatea, expert în logistică militară.
Această configurație este cu adevărat impresionantă – conține aproape tot ce este necesar pentru reparații în teren. Practic, este o mini-fabrică pe roți. Camionul provine din Marea Britanie, iar piesele de vehicule pot fi grele. Cum le încarcă în camion? Cu o macara! Este simplu, eficient și face ridicarea greutății mult mai ușoară.
Cel mai important, aceste ateliere mobile permit trupelor să fabrice piese de schimb, eliminând necesitatea de a aștepta piese de schimb, uneori greu de obținut.
În interiorul acestui camion, vei găsi o gamă largă de echipamente care reflectă o schimbare importantă de abordare. În loc să aștepte piese de schimb, ucrainenii au decis să fabrice propriile piese. De exemplu, aici este un dispozitiv de frezat – poate perfora și presa metal, permițându-le să fabrice multe piese esențiale chiar pe teren. Acesta este un lucru rar întâlnit în unitățile NATO, care se bazează pe piese de schimb, înlocuind pur și simplu componentele defecte. Armata ucraineană, confruntată cu penurii, trebuie să repare și să restaureze piesele.
Dar nici asta nu a fost de ajuns – voluntarii au optimizat totul, inclusiv creând o stație de sudură dedicată.
„Aici, avem unelte specializate pentru a îndepărta ansamblurile de butuci și o stație de sudură complet echipată. Există un aparat de sudură semi-automat, sudură cu arc cu argon și un cutter cu plasmă. Totul este configurat cu unelte profesionale. Sistemele pneumatice și electrice sunt bine integrate alături de generator”, a declarat Alferov.
Mai multe unități ucrainene, inclusiv din regiunile Kursk, Harkov și Donbas, folosesc deja aceste ateliere mobile, iar rezultatele sunt remarcabile pe linia frontului. Însă inginerii nu se opresc aici – spun că mai este mult de lucru.
„Fiecare dintre aceste ateliere pe bază de container costă 1,94 milioane hrivne (aproximativ 50.000 de dolari) și necesită aproximativ două săptămâni pentru a fi fabricate. Echipamentele provin din stocurile existente, iar containerul este un model standard. Până acum, au fost livrate aproximativ 90 de ateliere pe bază de pickup. De asemenea, există 30-40 de ateliere mobile pe bază de container în funcțiune. Beneficiarii includ Forțele Armate ale Ucrainei, Garda Națională și forțele de apărare teritorială. În plus, au fost livrate multe unități specializate pentru repararea anvelopelor, care servesc atât vehiculele civile, cât și pe cele militare”, a mai subliniat Alferov.